شناسایی استانداردهای لازم برای معامله در بازارهای آتی محصولات کشاورزی با روش داده بنیاد و رتبه بندی با روش تاپسیس
الموضوعات : تخصصی
فرحناز کریمی نژاد
1
,
غلامرضا یاوری
2
,
مهدی کاظم نژاد
3
1 - اقتصاد کشاورزی دانشگاه پیام نور تهران .ایران
2 - دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه پیام نور. تهران. ایران
3 - استادیارگروه اقتصاد کشاورزی .پژوهشکده برنامه ریزی اقتصاد و توسعه روستایی، تهران. ایران
الکلمات المفتاحية: بازار آتی, محصولات کشاورزی, شناسایی استاندارد, تئوری داده بنیاد, تاپسیس فازی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه بندی استانداردهای لازم برای معامله در بازارهای آتی در محصولات کشاورزی با روش ترکیبی(کیفی-کمی) انجام گرفته است. کلیدواژه های حاصل از تحقیقات پیشین و مصاحبه با خبرگان، با استفاده از روش کدگذاری (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی) مورد تحلیل قرار گرفت. این داده ها که از مصاحبه عمیق با 17 نفر استخراج گردیده بودند طی سه مرحله تحلیل شد و 40 کلیدواژه استخراج شده، پس از اعمال تغییرات (حذف و ادغام)، در نهایت تصمیم بر آن شد کلیه استاندارها بر شش گروه دسته بندی شود. استانداردهای لازم برای پذیرش در بازارهای آتی شامل: ریسک درآمدی محصولات، اندازه بازار نقدى، هزینه سیالیت، درجه همگنی، درجه تجاری بودن و فساد پذیری میباشد. همچنین نتایج حاصل از رتبه بندی استانداردها با استفاده از روش تاپسیس فازی نشان داد که؛ ریسک درآمدی محصولات، نوسانات قیمتهای نقدی، هزینه سیالیت، درجه همگنی درجه، تجاری بودن و فساد پذیری به ترتیب دارای اهمیت هستند.