رابطه انگيزش يادگيری و سرزندگی تحصيلی با اضطراب امتحان دانشجويان با ميانجیگري اهمالكاری تحصيلی
الموضوعات : روانشناسی
نرگس پورطالب
1
,
وحید واحدی قره بابا
2
,
فاطمه نورکجوری
3
,
هادی اکبری نژاد
4
1 - گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، موسسه آموزش عالی سراج، تبریز، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، موسسه آموزش عالی رشدیه تبریز. تبریز، ایران
4 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص)، تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: اضطراب امتحان, اهمال كاری تحصيلی, انگيزش يادگيری, سرزندگی تحصيلی ,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر رابطه انگيزش يادگيري و سرزندگي تحصيلي با اضطراب امتحان دانشجويان با ميانجيگري اهمال كاري تحصيلي بود. اين پژوهش از لحاظ هدف بنيادي و از نظر روش پژوهش توصيفي- همبستگي از نوع تحليل مسير است. جامعه آماري پژوهش حاضر كليه دانشجويان موسسه آموزش عالي سراج در سال تحصيلي 1401-1400 بودند. نمونه آماری این پژوهش با توجه به جدول مورگان 350 نفر بود که به روش نمونه¬گيري دردسترس انتخاب شده و مورد بررسي قرار گرفتند. براي جمع¬آوري داده¬ها از پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1988)، پرسشنامه سرزندگي تحصيلي حسين چاري و دهقاني زاده (1391) و انگيزش يادگيري كاشيف و همكاران (2013) و پرسشنامه اهمال كاري سولومن و راثبلوم (1984) استفاده شد. تجزيه و تحليل داده¬ها با روش آماري ضريب همبستگي پيرسون و تحليل مسير انجام شد. نتايج پژوهش نشان داد كه انگيزش يادگيري و سرزندگي تحصيلي بر اضطراب امتحان و اهمال كاري تحصيلي در دانشجويان اثر مستقيم و منفي دارد. همچنين اهمال كاري بر اضطراب امتحان دانشجويان اثر مستقيم و مثبت دارد. نتايج نشان داد كه اثر غيرمستقيم سرزندگي تحصيلي و انگيزش يادگيري از طريق اهمال¬كاري تحصيلي بر اضطراب امتحان منفي و معني¬دار است. بنابراين توجه به انگيزش يادگيري و سرزندگي تحصيلي نقش مهمي در اضطراب امتحان دانشجويان دارند.