تاثیر بازیدرمانی دلبستگیمحور بر کارکرد تاملی والدین و تنظیم هیجانی کودکان دارای مشکلات برونیسازیشده
الموضوعات : Psychology
ساجده فلاح نژاد تفتی
1
,
بهمن بهمنی
2
,
پروین جعفری
3
1 - گروه مشاوره، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2 - گروه مشاوره، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
3 - گروه مشاوره، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: بازی درمانی دلبستگی محور, کارکرد تاملی والدین, تنظیم هیجانی, مشکلات برونی سازی شده,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، بهمنظور بررسی تأثیر بازیدرمانی دلبستگی محور بر کارکرد تأملی والدین و تنظیم هیجانی کودکان دارای مشکلات برونیسازیشده انجام شد. این پژوهش ازلحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و ازلحاظ روش ازنوع مطالعات تکآزمودنی است. جامعۀ پژوهش را کودکان 8-6 سال دارای مشکلات برونیسازیشده ساکن شهر یزد تشکیل دادند که از بین آنها بهشیوه مبتنیبر هدف 3 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل سیاهه رفتاری آخنباخ (2001)، پرسشنامۀ کارکرد تأملی والدین لویتن (2017) و سیاهه تنظیم هیجان (1995) بود. برنامه مداخله دلبستگی شامل 8 جلسه یکساعته بازیدرمانی دلبستگی محور با حضور مادر و کودک بود. آزمودنیها در دو متغیر کارکرد تأملی و تنظیم هیجانی در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه مورد سنجش قرار گرفتند. یافتهها حاکی از اثربخشی قابل ملاحظه بازیدرمانی دلبستگی محور بر بهبود کارکرد تأملی والدین و تنظیم هیجانی کودکان دارای مشکلات برونیسازی شده است. درنتیجه حضور مفاهیم دلبستگی در بازیدرمانی منجر به بهبود تعامل مادر و کودک، تغییر سبک دلبستگی و افزایش حساسیت مادر نسبت به نیازها و احساسات کودک میشود و بدین ترتیب افزایش کارکرد تأملی والدین و کاهش مشکلات تنظیم هیجانی در کودکان انتظار میرود. شیوهنامه دلبستگیمحور برای مراکز آموزشی و بالینی مورد توجه قرار گیرد.