تحلیل تاثیر نوآوری و نقش میانجی فرهنگ سازمانی بر استراتژی سازمان ( مورد مطالعه: سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران)
الموضوعات : New scientific findings in the fields of innovation and entrepreneurship
محمد جواد گل زاده
1
,
صابر خندان علمداری
2
,
ندا فرح بخش
3
1 - دانش آموخته ی مقطع دکتری تخصصی، گروه مدیریت تکنولوژی - مدیریت نوآوری، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار و عضو هیات علمی، گروه مدیریت صنعتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - استادیار و عضو هیات علمی، گروه علوم اقتصادی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن ، ایران
الکلمات المفتاحية: موفقیت استراتژی سازمان, فرهنگ سازمانی, نوآوری سازمانی, سازمان بنادر و دریانوردی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ، تحلیل تاثیر نوآوری و نقش میانجی فرهنگ سازمانی بر استراتژی سازمان و همچنین تعیین روابط بین این عوامل می باشد که از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی علّی می باشد. نمونه آماری این تحقیق 266 نفر از کارکنان و کارمندان بخش ستادی سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران بوده است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه توسط آلفای کرونباخ برای پرسشنامه (95/0) تعیین گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد. مدل معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزار ایموس برای بررسی روابط میان سازههای این تحقیق به کار گرفته شد. هدف آرمانی این پژوهش: ارائه راهکارهای مناسب برای راهنمایی مدیران و
برنامه ریزان و طراحان سازمان ها، جهت انتخاب متناسب فرهنگ سازمانی که به وسیله آن، فضای مناسبی جهت بروز استعدادها و خلاقیت افراد در سازمان فراهم آید و در نهایت منجر به تدوین استراتژی های مناسب برای رسیدن به اهداف سازمان گردد. یافتههای تحقیق بیان میدارند : 1. فرهنگ سازمانی بر نوآوری سازمانی تأثیرمستقیمی دارد. 2. نوآوری سازمانی و فرهنگ سازمانی تأثیر مستقیمی بر موفقیت استراتژی سازمان دارد. 3. فرهنگ سازمانی بر موفقیت استراتژی سازمان تاثیرگذار است. 4. ظرفیتهای سختافزاری و نرمافزاری بر سرمایه دانش ، سرمایه تخصص و سرمایه مهارت تاثیر دارند. 5 . سرمایههای مذکور نیز بر دیدهبانی اثر گذاشته و به نوآوری خدمات و نوآوری فرایندی منجر میشوند. 6 . مولفههای مذکور به نوآوری سازمانی منجر شده و نوآوری سازمانی نیز بر عملکرد وظیفهای ، عملکرد انسانی ، عملکرد نوآورانه و عملکرد کیفی تاثیر میگذارد . 7 . در نهایت مولفههای مذکور به ارتقای عملکرد سازمانی منجر میشوند