شناسایی موانع موفقیت استارتآپها در غرب کشور بر اساس رویکرد دادهبنیاد
الموضوعات : جنرال لواء
حمیدرضا جلیلیان
1
,
فاطمه معارفی
2
,
علیرضا فتحی زاده
3
,
ندا الفتی
4
1 - استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد، حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد، حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد، حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: استارتآپ, موانع موفقیت, نظریه دادهبنیاد, غرب کشور. ,
ملخص المقالة :
سهم استارتآپها در توسعه اقتصادی هر کشور را نمیتوان انکار کرد، بااینحال راهاندازی و ادامه حیات آنها با چالشهایی مواجه است. این پژوهش با هدف شناسایی موانع موفقیت استارتآپها و ارائه الگوی مفهومی در غرب کشور با استفاده از نظریه دادهبنیاد و روش نظاممند انجامشده است. جامعه آماری پژوهش 14 نفر از خبرگان علمی و اجرایی در حوزه استارتآپها در استانهای کرمانشاه، کردستان، همدان و ایلام است که با شیوه هدفمند و از طریق روش نمونهگیری گلولهبرفی جهت مصاحبه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختارمند تا رسیدن به اشباع نظری استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد که حاصل آن شناسایی موانع مفاهیم، مقولهها و عوامل و درنهایت تدوین الگوی مفهومی پژوهش بود. یافتههای پژوهش نشان داد عدم موفقیت استارتآپها حاصل عوامل مختلف شامل موانع علّی (ضعف زیرساخت انسانی و ضعف زیرساختهای تکنولوژیکی)، زمینهای (عوامل ضدانگیزشی درونی، خلأ و شکاف سرمایهگذاری، بستر ضعیف فرهنگی و ضعف در چشمانداز)، مداخلهگر (بیاخلاقی رقبا، عدم همکاری نهادهای ذیربط، مقررات دولتی بازدارنده، عوامل محیطی بازدارنده، عدم اعتماد مشتریان و الگوی ضعیف مدیریتی) و موانع راهبردی (ضعف در ارائه محصول، عدم خلاقیت و نوآوری، عدم توجه به بازار هدف اولیه و طراحی نامناسب مدل کسبوکار) است. گسست منابع انسانی، گسست توازن سیکل سرمایه – هزینه – درآمد، کاهش سهم بازار و اتلاف منابع بهعنوان پیامدهای حاصل از عدم موفقیت استارتآپها شناسایی گردید.