معرفی شاخصهای اثرگذار بر اکوسیستم تجاريسازي مؤسسات پژوهشی کشاورزی با رویکرد فراترکیب
الموضوعات : انتقال فناوري و تجاريسازي پژوهشعباس خمسه 1 , ودیعه چراغعلی 2 , رضا رادفر 3
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2 - مدیریت تکنولوژی، واحد علوم تحقیقات ، دانشگاه آزاد، تهران، ایران
3 - استاد گروه مدیریت صنعتی، واحدعلوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: دانش تجاریسازی, اکوسیستم, فراترکیب, دستاوردهای پژوهشی, کشاورزی.,
ملخص المقالة :
امروزه یکی از الزامات و مقدمترین سیاستها در سازمانهای تحقیقاتی آمادگی برای تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی است. تجاريسازي فعالیتی چند بعدی است که مستلزم نگرشی نظاممند میباشد که در آن ذينفعان، کارکردها، شرایط محیطی و سایر عوامل تأثیرگذار در فرایند تجاريسازي مورد توجه واقع شوند. مؤسسات تحقیقات کشاورزی هم علاوه بر تولید، انتقال و ترویج دانش رسالت تبدیل و بهرهبرداری از دانش یا همان تجاریسازی را بعهده دارند. ولی اغلب درك روشنی از اهمیت و ضرورت تجاريسازي در بین دستاندرکاران پژوهشهاي کشاورزي وجود ندارد و تاکنون فرایند، ساختار سازمانی و تشکیلاتی و سازوکارهاي اجرایی منسجمی در قالب یک الگوي مقتضی براي تجاريسازي پژوهشهاي کشاورزي تعریف نشده است. بر این اساس مقاله فعلی به شناسایی شاخصها و الزامــات مؤثــر بــر اکوسیستم تجاریســازی دستاوردهای پژوهشی کشاورزی میپردازد. این پژوهش با مرور نظاممند 39 مقاله مرتبط با هدف پژوهش از بین 325 مقاله اولیه انجام شده است. روایی پژوهش بر طبق معیارهای ورود به بررسی برگزاری جلسات با اعضای تیم پژوهش، استفاده از یک متخصص و ممیزی کل فرایند برای اجماع نظری تأیید شد. پایایی نیز از طریق برنامه مهارتهای ارزیابی انتقادی تأیید گردید. اکوسیستم تجاریسازی پژوهشهای کشاورزی را میتوان به سه مقوله (تمایل و توان تجاریسازی، راهبری تجاریسازی و نوآوری و بازاریابی) کلاسهبندی نمود. با شناسایی این عوامل میتوان در برطرفنمودن چالشهای تجاریسازی و افزایش نرخ بهرهبرداری از تحقیقات و افزایش بازده اقتصادی استفاده نمود.