ارائه الگوی كارآفرینی دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران
الموضوعات : Entrepreneurship and Mnagement of Knowledge-based Firms
اعظم سادات مرتضوی کهنگی
1
,
پرویز ساکتی
2
,
جواد محرابی
3
1 - گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, کارآفرینی دیجیتال, صنعت حمل و نقل بار جاده ای, علم طراحی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی كارآفرینی دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران از روش پژوهش علم طراحی استفاده میکند. این پژوهش برحسب هدف، بنیادی-کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته(کیفی-کمی) از نوع اکتشافی؛ برحسب زمان گرداوری داده، مقطعی و برحسب روش گرداوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، پیمایشی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل 20نفر از خبرگان و متخصصین حوزه کارآفرینی دیجیتال و صنعت حمل و نقل بار جادهای بودند که بااستفاده از اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی بااستفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری خوشهای، 170نفر از کارکنان صنعت مربوطه به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد بررسی و تایید قرارگرفت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کیفی از کدگذاری و مرور سیستماتیک ادبیات و نرمافزار maxqda استفاده شد. در بخش کمی از آزمون تی تک نمونه ای و مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و Lisrel استفاده شد. جهت ارزیابی و آزمون، الگوی طراحی شده در شرکتی در صنعت حمل و نقل بار جادهای مورد مطالعه قرار گرفت. بررسیها نشان داد مولفههای كارآفرینی دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران شامل مولفههای ساختاری، فنی و توسعهای است. همچنین عوامل اثرگذار، پیامدها، بسترها، تسهیلکنندهها، موانع و راهبردها در این الگو ارائه شد. همچنین نتایح نشان داد الگوی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است و تمامی عوامل شناسایی شده در وضعیت بالاتر از میانگین هستند.