ابعاد و پیشایندهای موفقیت تجاریسازی بازیهای ویدئویی تفننی با دید بازایابی کلان
الموضوعات : انتقال فناوري و تجاريسازي پژوهشزهرا کاظمی سراسکانرود 1 , امیررضا کنجکاو منفرد 2
1 - دانشجوی دکتری، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 - دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
الکلمات المفتاحية: بازایابی کلان, تجاریسازی, بازیهای ویدئویی تفننی, بازارهای بین المللی, مطالعه موردی چندگانه,
ملخص المقالة :
صنعت بازی های ویدیویی به یک نیروی مهم در دنیای تجارت و سرگرمی تبدیل شده است. در این پژوهش سعی شد تا به شناسایی ابعاد و پیشایندهای موفقیت تجاریسازی بازیهای ویدئویی تفننی داخلی و خارجی در بازارهای بین-المللی با دید بازایابی کلان پرداخته شود. روش اين پژوهش مطالعه موردي چندگانه است. موردهاي بررسي شده در اين پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شده انـد كـه 4 نمونه موفق بازیهای داخلی و خارجی هسـتند. در ايـن پـژوهش، از منـابع داده هاي مختلفي همچون مستندها و مصاحبه با 10 نفر از خبرگان و فعالان این حوزه استفاده شد و داده ها از طريق روش تحليل محتوای کیفی و کدگذاری باز و محوری با استفاده از نرم افزار Maxqda تحليل شده اند. بر اساس یافته ای پژوهش، ابعاد تجاری سازی بازیهای ویدئویی تفننی تفننی شامل انتخاب موضوع، مستندسازی، تهیه بودجه، انتخاب زمان تولید مناسب، تشکیل تیم توسعه دهنده بازی، توسعه، آزمایش، توسعه چند نمونه اولیه، بازاریابی پیش از توسعه، بازاریابی حین از توسعه، بازاریابی پس از توسعه و انتشار نرم می باشد و عوامل مرتبط با بازاریابی (نیازهای مشتریان، شناسایی نیازهای بازار، استریم کردن، استفاده از متخصصین بازاریابی، شبکه های اجتماعی، یوتیوبر شدن، کمپین های تبلیغاتی، نمایشگاهها، انتخاب بازار هدف، دسترسی به مخاطب های خاص، نام تجاری و تصویر شرکت در جامعه و توجه به ترند روز)، عوامل مرتبط با فناوری، عوامل اجتماعی- فرهنگی، عوامل سیاستی- قانونی و عوامل اقتصادی به عنوان اصلیترین پیشایندهای موفقیت تجاری سازی بازی های ویدیویی تفننی در ابعاد بینالمللی شناسایی شده اند.