آسیبشناسی برنامه درسي آموزش زبان انگلیسي اول متوسطه از دیدگاه دانشآموزان و دبیران شهر یاسوج
الموضوعات : Planning science
1 - دانشگاه آزادشهرکرد
الکلمات المفتاحية: آسیبشناسی, برنامه درسی, زبان انگلیسی.,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش آسیبشناسی برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی اول متوسطه از دیدگاه دانشآموزان و دبیران شهر یاسوج بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر تمام دانشآموزان متوسطه اول مشغول به تحصیل در سال تحصیلی1400بودهاند؛ که تعداد 220 نفر (200دانشآموز و20 دبیر) به روش تصادفی خوشهای انتخاب و - موردپژوهش قرارگرفتهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه آسیبشناسی برنامه درس زبان انگلیسی بوده که دارای 27 گویه میباشد و 4 مقیاس را شامل میگردد. روایی و پایایی ابزار مورد تائید قرارگرفته است. جهت آنالیز آماری از آمار توصیفی و آمار استنباطی)خی دو تی مستقل(استفادهشده است. نتایج بهدستآمده نشاندهنده آن است که تمام عناصر )اهداف و محتوا، روش تدریس، فضا و زمان آموزشی، تأثیر دانشآموز و دبیر و گروهبندی برنامه درسی زبان انگلیسی از دیدگاه دانشآموزان و دبیران دارای ضعفها و آسیبهایی میباشد. بر اساس آزمون خی دو تی مستقل تماممقیاسهای موردبررسی در برنامه درسی زبان انگلیسی مؤثر میباشد و بین فراوانیهای مورد انتظار و مشاهدهشده مقیاسها تفاوت معناداری مشاهده گردید. در آزمون تی مستقل دانشآموزان دختر و پسر تفاوت میانگینهای دانشآموزان و گروهبندی و زمان آموزش معنادار است؛ در تفاوت میانگین دبیران و دانشآموزان در مقیاسهای روش تدریس، ارزشیابی، معلم و دانشآموزان تفاوت معنادار میباشد و در تفاوت پایههای هفتم و هشتم درروش تدریس؛ ارزشیابی؛ زمان؛ معلم و دانشآموز تفاوت معنادار است.