شناسایی و سطح بندی عوامل موثر بر فرایند آموزش مبتنی بر رویکرد کارآفرینانه در صنعت خودرو سازی ایران
الموضوعات :ارژنگ عزتی نیا 1 , سید رسول حسینی 2 , معصومه اولادیان 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، تهران ، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان دانشگاه تهران، تهران ، ایران
3 - استادیار، علوم تربیتی، دانشکده مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاداسلامی واحد دماوند، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش, کارآفرینی, آموزش کارآفرینانه, خودروسازی, تحليل دیمتل, مدلسازی ساختاری- تفسيری. ,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف شناسایی و سطحبندی عوامل موثر بر فرایند آموزش مبتنی بر رویکرد کارآفرینانه در صنعت خودرو سازی ایران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات، آمیخته-اکتشافی است. این پژوهش دارای یک بخش کیفی برای شناسایی و سطحبندی عوامل موثر در فرایند آموزش مبتنی بر رویکرد کارآفرینانه و یک بخش کمی برای تعیین تاثیرات متغیرها و سطحبندی آنها است. روش نمونهگیری در هر دو بخش کمی و کیفی، بهصورت هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی انجام شده است. در بخش کیفی، ابتدا از مصاحبه نيمهساختاريافته با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی شامل خبرگان صنعتی مانند متولیان آموزش (سرپرستان و روسای آموزش) برای شناسایی عوامل اثرگذار استفاده شده است. در بخش تحليل کمی نیز برای تعیین میزان تاثیرگذاری متغیرها از روش دیمتل و در مرحله بعد، جهت تعیین سطوح عوامل از مدلسازی ساختاری- تفسيری استفاده شده است. به این منظور پرسشنامه دیمتل در اختيار 10 نفر از خبرگان قرار گرفت و با استفاده از مدلسازی دیمتل، ميزان تاثير عوامل محاسبه شد. نتایج تحقیق، 15 عامل مهم را در فرایند آموزش مبتنی بر رویکرد کارآفرینانه نشان داد، و مجموع اين عوامل در نه سطح طبقهبندی شدند.