توسعه رهبری مدیران آموزشی در دنیای ووکا (VUCA)
الموضوعات :لیلا رضایی مقدم 1 , محمدرضا آهنچیان 2 , حسین جعفری ثانی 3 , مرتضی کرمی 4
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
2 - استاد گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
3 - دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش دانشگاه فردوسی مشهد
4 - دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش دانشگاه فردوسی مشهد
الکلمات المفتاحية: مدیریت آموزشی, شایستگی, دانش¬آموختگان, ووکا,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش که با رویکرد کیفی و پدیدارشناسانه انجام شد، شناسایی شایستگی¬های مورد نیاز دانش¬آموختگان ارشد مدیریت آموزشی برای رهبری آموزشی در شرایط ووکا بوده است و در این راستا ضمن توجه به چالش¬های مراکز آموزشی در مدیریت و پاسخ به همه¬گیری¬ بیماری کووید 19 به¬عنوان یک مورد قابل مطالعه در دنیای ووکا (دنیای ناپایدار، نامشخص، پیچیده و مبهم)، با نمونهگیری هدفمند و مصاحبه¬های نیمه¬ساختار یافته از تجربه دانش¬آموختگان مدیریت آموزشی در مواجهه با بحران کووید 19؛ انتظارات کارفرمایان آنان؛ دیدگاه اعضای هیأت علمی و سیاست¬گذاران استفاده شد. یافته¬های پژوهش پس از تحلیل داده¬ها با تکنیک مفهوم¬بندی و مقوله بندی، ضمن اشاره به چالش¬های مدیریت آموزش در شرایط ووکا، 25 شایستگی موردنیاز برای مدیران آموزشی را نشان می¬دهد که برخی از این شایستگی¬ها ازجمله خودتنظیمی، خودرهبری، خودکارآمدی، توانایی بهره¬گیری از ظرفیت¬های جامعه، شبکه¬سازی، تطبیق پذیری، جرأت ورزی، تاب آوری، داشتن مهارت در فناوری¬های نوپدید، مدیریت اضطراب و پریشانی و مدیریت آموزش و یادگیری الکترونیکی با فراوانی بسیار کم در اکثر الگو¬های شایستگی مدیران آموزشی مغفول مانده است.