بکارگیری روش دلفی فازی و فرآیند تحلیل سلسلهمراتب گروهی فازی در شناسایی و رتبهبندی شاخصهای مؤثر بر توسعه کارآفرینی سازمانی
الموضوعات : جنرال لواءحسین صمدی میارکلائی 1 , حمزه صمدي میارکلائی 2 , مسعود بسطامی 3
1 -
2 - مدیریت دولتی ،گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران ، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد سنندج، سنندج، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی سازمانی, شیلات مازندران, نوآوری, دلفی فازی, فرآیند تحلیل سلسله¬مراتبی فازی,
ملخص المقالة :
کارآفرینی سازمانی یکی از شاخههای اصلی کارآفرینی است که نقش کلیدی در موفقیت سازمانها دارد؛ از سویی دیگر، عوامل متعددی بر فرایند توسعه کارآفرینی سازمانی تأثیرگذارند که باید مطالعه و شناسایی شوند. در واقع هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در شیلات استان مازندران میباشد. روش این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان و خبرگان اداره کل شیلات استان مازندران در مسائل مدیریتی و کارآفرینی میباشند. در پژوهش حاضر پس از مطالعه ادبیات تحقیق، عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی شناسایی و در سه بُعد (عوامل رفتاری، عوامل ساختاری و عوامل محیطی) سازماندهی گردید. دادههای پژوهش نیز با استفاده از پرسشنامههای دلفی و مقایسات زوجی جمعآوری، و با استفاده از روش دلفی فازی و فرآیند تحلیل سلسلهمراتب گروهی- فازی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیلهای صورت گرفته حاکی از آن است که عوامل اصلی مؤثر بر کارآفرینی سازمانی به ترتیب اولویت عبارتاند از: عوامل رفتاری، عوامل ساختاری و عوامل محیطی. میتوان دریافت که کارآفرینی سازمانی از مفاهیم بسیار مهمی است که اهمیت و مزایای آن در سالهای اخیر برای شمار زیادی از سازمانها، شرکتها و بنگاههای تجاری در زیر بخش-های مختلف صنعتی، کشاورزی و شیلاتی کاملاً محسوس بوده است و توجه به آن میتواند بسیاری از منافع اقتصادی و اجتماعی را برای سازمانها بهبار آورد.