طراحی مدل رشد کسبوکار کارآفرینان با هدف بین¬المللی¬سازی و با رویکرد نوآوری
الموضوعات : Technology Transfer and Commercialization of Researchesعلی خوزین 1 , حمیدرضا جلائی 2 , ابراهیم عباسی 3 , حسین دیده خانی 4
1 - گروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
4 - گروه مهندسی صنایع، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
الکلمات المفتاحية: نوآوری, بینالمللیسازی, کارآفرینی, رشد کسبوکار, بخش خدمات,
ملخص المقالة :
با ظهور پدیده جهانی شدن، فرصت های تازه ای از طریق دسترسی به بازارهای جدید برای عرضه محصولات در پیش روی کارآفرینان قرارگرفته است. از این رو هدف این مطالعه طراحی مدل رشد کسبوکار کارآفرینان با هدف بین-المللی سازی و با رویکرد نوآوری می باشد. روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بوده که با رویکردی آمیخته صورت گرفته است. در بخش کیفی پژوهش از نظرات 15 خبره دانشگاهی در رشتههای کارآفرینی و مدیریت کسبوکار و همچنین مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان که به روش هدفمند انتخاب گردیدند، استفاده گردید. حجم نمونه در بخش کمی شامل 222 نفر از مدیران ارشد و میانی شرکتهای کوچک و متوسط و اعضای هیات علمی دانشگاه در سطح استان گلستان میباشد به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. در بخش کمی پارامترهای مدل پژوهش با روش مدل سازی معادلات ساختاری برآورد شده است. یافته های پژوهش نشان داد که عواملی مانند رژیم تملکپذیری، همکاری و تعاملات شبکهای، استراتژی تجاریسازی نوآوری، فرهنگ نوآوری فردی و سازمانی، زیرساختهای نوآوری، ارتباطات و انتشار اطلاعات، تدوین چشمانداز و راهبرد نوآوری، فعالیتهای تحقیق و توسعه، آموزش منابع انسانی و افزایش یادگیری، برندسازی نوآوری، هوشمندی نوآوری و ایجاد محیط و تفکر رقابتی بر ایجاد نوآوری در صنایع تولیدی موثر بوده و از طریق ارتقاء سطح نوآوری منجر به بین المللی سازی بیشتر و ایجاد انتظار رشد در کارآفرینان می-گردد. از این رو مديران و كارآفرينان بايد با افزايش مشاركت فعال كاركنان در تصميمات و درگير كردن كاركنان با بطن كار بينالمللي، شرايط به كارگيري ظرفيتهاي داخلي را مهيا سازند.