ویژگی¬های روانسنجیِ نسخة آنلاینِ گزارش معلم از مقیاس مشکلات سلامت روانشناختی دانش¬آموزان دورة متوسطه: تحلیل آیتم و ساختار درونی
الموضوعات :سعید اکبری زردخانه 1 , فرناز مهدی پور مارالانی 2 , نادر منصورکیایی 3 , علی محمد زنگانه 4 , محسن جلالت دانش 5 , سیامک طهماسبی گرمتانی 6 , مسعود زارعیان 7
1 - دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشگاه علامه طباطبایی
4 - قوه قضائیه
5 - قوه قضائیه
6 - دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
7 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
الکلمات المفتاحية: سلامت روانشناختی نوجوان ساخت آزمونویژگی¬, های روانسنجی,
ملخص المقالة :
با توجه به شیوع اختلالات روانی در دانشآموزان و اهمیت ابزارهای غربالگری در تشخیص زودهنگام این اختلالات و اقدام به پیشگیری، هدف پژوهش حاضر، تهیة نسخة الکترونیک گزارش معلم از مقیاس ملی سلامت روانشناختی دانشآموزانِ دورة متوسطه دوم بود. نمونة پژوهش مشتمل بود بر 1346 نفر از معلمان دوره متوسطة دوم در استان های البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس، و خراسان رضوی. ابزار اولیة پژوهش، دارای 103 آیتم بود. نتایج تحلیل آیتم بر اساس هشت ملاک کفایت آیتم نشان داد که کلیة آیتم ها به غیر از دو آیتم، از شرایط لازم برای حضور در بین آیتم های این ابزار برخوردارند. پس از حذف این دو آیتم، تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفههای اصلی و چرخش واریمکس نشان داد که مناسب ترین ساختار برای مقیاس گزارش معلم، ساختاری چهار مؤلفهای است؛ ولی تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل هشت مؤلفهایِ مبتنی بر نظر متخصصان را میتوان ساختار عاملی نهایی مقیاس در نظر گرفت. همسانی درونی مؤلفه های حاصل قابل قبول بود (ضرایب بین 83/0 و 95/0). بررسی ضرایب همبستگیِ نمرة آیتمها با نمرة کلِ زیرمقیاس مربوط نیز نشان داد که این ضرایب بین 49/0 و 87/0 قرار دارند. همچنین، طبق ماتریس ضرایب همبستگیِ عاملهای استخراجی، مقدار ضرایب همبستگی عاملها بین 41/0 تا 89/0 بود. بهطور کلی، ویژگی های روانسنجی مقیاس گزارش معلم از مقیاس ملی سلامت روانشناختی دانش آموزان، حاکی از مناسب بودن این ابزار برای کاربست های غربالگری و پژوهشی در جامعة دانشآموزان است