امکانسنجیِ استقرار رشته برنامهدرسی محیط کار در دانشگاههای ایران
الموضوعات :
زهرا پورجعفریان
1
,
کورش فتحی واجارگاه
2
,
سعید صفایی موحد
3
,
سیده مریم حسینی لرگانی
4
1 - گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - شرکت ملی نفت ایران
4 - گروه نوآوری آموزشی و درسی، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
الکلمات المفتاحية: مطالعات برنامهدرسی, امکانسنجی, برنامهدرسی محیط کار,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی امکانِ استقرارِ رشته برنامهدرسی محیط کار در دانشگاههای ایران است. این پژوهش در پیِ پاسخگویی به این سوال است: آیا میتوان در دانشگاه رشتهای به عنوان ِ برنامهدرسی محیط کار برای تربیت متخصصان این رشته ایجاد کرد؟ پژوهش حاضر با توجه به هدف، ماهیت و امکاناتِ اجرایی در گروه پژوهشهای کیفی قرار دارد. برای اجرای پژوهش از مصاحبه نیمهساختار یافته با ده نفر از متخصصان برنامهدرسی محیط کار استفاده شد. با توجه به تمرکز این پژوهش بر برنامهدرسی محیط کار روش نمونهگیری ملاکمحور در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. بررسی اطلاعاتِ مصاحبهها با کمک روش تحلیل مضمون انجام شد. براساس یافتهها، نظرات متخصصان در پاسخ به موضوعِ «ضرورتِ استقرارِ رشته در دانشگاه» در سه دسته مضمونیِ «عوامل مرتبط با رشته مطالعات برنامهدرسی»، «عوامل مرتبط با رشتهها و زمینههای مشابه» و «عوامل مرتبط با محیط کار» قرار گرفت. در ادامه با تحلیل مضمونِ پاسخ متخصصان در پاسخ به موضوعِ «پیششرطهای لازم برای استقرار رشته» دو دسته مضمونیِ «شرایط اجرایی»، «شرایط علمی» و مضامین فرعی هریک معرفی شدند. در پایان نقشها و توانمندیهای فارغالتحصیلان رشته برنامهدرسی محیط کار مورد بررسی قرار گرفت.