شهر دانشبنيان به مثابه مفهومي ميان رشتهاي
الموضوعات :مريم جعفري مهرآبادي 1 , مريم سجودي 2
1 - تهران
2 - ایران
الکلمات المفتاحية: شهر دانشبنيان ويژگيهاي شهر دانشبنيان مؤلفههاي شهر دانشبنيان ميان رشتهاي,
ملخص المقالة :
ظهور رويکرد ميان رشتهاي، سبب آميزش و در هم آميختگيهاي بسيار متنوع و گستردهاي در حوزههاي مختلف شده است. يکي از پديدههايي که ماهيت ميان رشتهاي آن آشکار و روشن است، پديده شهر ميباشد. روش انجام اين مقاله اسنادي و کتابخانهاي است. يکي از اين مفاهيم نوين و مناقشه برانگيز دنياي کنوني اصطلاح "دانشبنيان" است که به تازگي به درون شهرها نيز راه يافته است. مفهوم "شهر دانشبنيان" بسيار وسيع است و ممکن است به تمام جنبههاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي کشيده شود. شهر دانشبنيان طيف وسيعي از علوم چون؛ اقتصاد مکان، طراحي مناسب شهري (فيزيکي) و توسعه داناييمحور (اجتماعي) و بسياري از حوزههاي تخصصي ديگر را در بر دارد. شهر دانشبنيان بر توسعه مبتني بر دانش متکي است و با ايجاد تشويق مستمر، اشتراکگذاري، ارزيابي، نوسازي و به روزرساني دانش همراه است. اين امر ميتواند از طريق تعامل مستمر بين شهروندان و در همان زمان بين آنها و شهروندان ساير شهرها صورت گيرد. يافتههاي اين مقاله با مطالعه و بررسي منابع معدود داخلي و مطالعات صورت گرفته خارجي؛ منتج به ارائه دستهبندي از ابعاد، مؤلفهها و شاخص (تعريف عملياتي) مربوط به شهر دانشبنيان و به عبارتي شناسايي ابعاد مشترک و ميان رشتهاي "مفهوم شهر دانشبنيان" بوده است. از نظر مقاله حاضر ابعاد شهر دانشبنيان اقتصاد مکان، طراحي مناسب شهري (فيزيکي)، توسعه داناييمحور (اجتماعي) و مؤلفهها و شاخصهاي مرتبط با هر کدام بوده است.