اثربخشی برنامه آموزشی حافظه فعال واج محور بر بهبود توانايی خواندن دانشآموزان نارساخوان
الموضوعات : Psychology
الهام سادات ناجی
1
,
محسن شکوهی یکتا
2
,
سعید حسن زاده
3
,
الهه حجازی
4
,
جواد اژه ای
5
1 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
2 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
3 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
4 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
5 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: آموزش حافظه فعال, حافظه فعال شنيداری, حافظه فعال ديداری, نارساخوانی, توانايی خواندن,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي برنامه آموزشی حافظه فعال واج محور بر بهبود توانايی خواندن دانشآموزان نارساخوان انجام شد. روش پژوهش از نوع نيمه آزمايشی با طرح پيش آزمون، پس آزمون و پيگيری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان با اختلال خواندن بودند که به مراکز آموزش اختلالهای يادگيری شهر تهران مراجعه کرده بودند و از بين آنها 30 دانشآموز نارساخوانی و شاغل به تحصيل در پايه های اول تا سوم ابتدايی با روش نمونه گيری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمايش و گواه جايگزين شدند. گروه آزمايشی در يک دوره 24 جلسهای آموزش حافظه فعال مبتني بر تحريکات واجي در دو بعد شنيداری و ديداری شرکت کردند. برای گردآوری دادهها از آزمون خواندن و نارساخوانی نما استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحليل واريانس چندمتغيری با اندازه گيری مکرر تحليل شد. يافتهها نشان داد که برنامه آموزشی حافظه فعال واج محور به بهبود معنادار توانايی خواندن دانشآموزان نارساخوان در هر سه مؤلفه دقت خواندن، سيالی خواندن و درک خواندن مي انجامد و اين يافته ها در يک پيگيری دوماهه نيز پايدار بودند. اندازه اثرهای به دست آمده از 0/69 تا 0/43 متغير بودند که نشاندهنده اندازه اثرهای بزرگ تا متوسط هستند. از اينرو، میتوان گفت که با به کار بستن برنامه آموزشی حافظه فعال واج محور میتوان توانايی خواندن کودکان نارساخوان را بهبود بخشد.