طراحی بسته آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهی و اثربخشی بهزيستی روانشناختی و حرمت خود در نوجوانان افغانستانی مقيم ايران
الموضوعات : روانشناسیجواد اژه ای 1 , پروین محمدی 2 , مسعود غلامعلی لواسانی 3 , منصوره حاج حسینی 4
1 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران
2 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران
3 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران
4 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: ذهن آگاهی, بهزيستی روانشناختی, حرمت خود, دانش آموز مهاجر,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف «طراحي بسته آموزشي مبتني بر ذهن آگاهي و اثر بخشي آن بر بهزيستي روان شناختي و حرمت خود در نوجوانان افغانستاني مقيم ايران» انجام شد. «جامعة آماري» شامل تمامي دانش آموزان دختر و پسر مهاجر افغانستاني بود که در مقطع متوسطه رشته رياضي وتجربي وعلوم انساني دبيرستان هاي شهر تهران در سال تحصيلي 1397-1396 مشغول به تحصيل بودند. جمع آوري اطلاعات به روش آميخته و در دو مرحلة کيفي و کمي صورت گرفت. براي جمع آوري داده ها مقياس بهزيستي روانشناختي ريف (1989) و مقياس حرمت خود (روزنبرگ، 1965): مورد استفاده قرار گرفت. نتايج تحليل کواريانس نشان داد؛ مؤلفه هاي بهزيستي روانشناختي و حرمت خود دانش آموزان مهاجري که در جلسات آموزش ذهن آگاهي شرکت کردند، افزايش محسوسي نسبت به گروهي که در جلسات شرکت نکردند، داشتند.