ارائه الگوي مديريت نوآوري خدمات در صنعت بانکداري با رويکرد مدلسازي معادلات ساختاري (مطالعه موردي بانک گردشگري)
الموضوعات : نوآوري و خلاقيت
1 - گروه مدیریت کسب و کار، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: نوآوريمديريت نوآوريخدماتصنعت بانکداريمعادلات ساختاری,
ملخص المقالة :
هدف اين پژوهش، ارايه الگويي براي مديريت نوآوري خدمات در صنعت بانکداري است. جامعه آماري پژوهش، کارکنان شعب بانک گردشگري با تحصيلات بالاتر از ليسانس در سطح کشور ميباشد که تعداد آنها 580 نفر است. به منظور جمعآوري اطلاعات از ايشان، براساس جدول مورگان تعداد نمونه کافي 234 نفر برآورد شد و با استفاده از ابزار پرسشنامه و روش نمونهگيري خوشهاي که روايي آن با قضاوت خبرگان و پايايي آن از طريق ضريب آلفاي کرونباخ و نرمافزار SPSS مورد ارزيابي قرار گرفت، جمعآوري اطلاعات از ايشان صورت پذيرفت. سپس با استفاده از آمار توصيفي دادههاي حاصل از پرسشنامه با کمک نرمافزار SPSS و Excel مورد تحليل قرار گرفت و نمودارهاي مربوطه ترسيم شد. به منظور اعتبارسنجي و برازش شاخصها و الگوي پژوهش، از معادلات ساختاري و نرمافزار Amos استفاده شد. با توجه به نتايج تحقيق، 58 شاخص نهايي موثر بر مديريت نوآوري خدمات در قالب 9 عامل: ارتباطي، استراتژي، انساني، بازار و مشتريان، تکنولوژي، سازماني و سيستمها، فرآيندي، مالي و يادگيري طبقهبندي شد. جهت رتبهبندي عوامل نيز از خروجي نرمافزار Amos استفاده گرديده که پس از انجام تجزيه و تحليلهاي مربوطه عاملهاي سازماني و سيستمها، فرآيندي، يادگيري، بازار و مشتريان و مالي رتبههاي اول تا پنچ و عامل ارتباطي رتبه آخر را به خود اختصاص دادهاند. نتايج حاصل از اين پژوهش ميتواند در تصميمگيري درباره نوآوريها، به کارگيري زيرساخت مناسب در اين زمينه، مديريت نتايج حاصل از آن و بهبود عملکرد نوآورانه در بانک گردشگري و ساير صنايع خدماتي مورد استفاده قرار گيرد.