مروري بر الگوها و طرحهاي تعامل دانشگاه و صنعت
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه آزاد گرمسار
2 -
کلید واژه: دانشگاه, صنعت, توسعه ملي, انتقال دانش, فناوری پیشرفته,
چکیده مقاله :
دانشگاه و صنعت دو نهاد کلیدی هر جامعهای محسوب میشوند و از آنجاییکه توسعه همه جانبه جوامع و کشورها تا حد زیادی ناشی از کاربست توانمندیهای هر کدام از این دو نهاد در جهت رفع نیازهای همدیگر میباشد، نظر سیاستگذاران، برنامهریزان و مجریان آنها را به خود جلب کرده است و مقوله ارتباط مستمر و بهینه دانشگاه و صنعت را مورد توجه قرار داده است. اين مقاله در راستاي تبيين رابطه دانشگاه و صنعت، نخست به پيشینه موضوع در دنيا و ايران پرداخته و سپس اين موضوع را به عنوان چالشي فراروي جامعه در ارتباط با آموزش عالي، مورد بررسي قرار داده است و در ادامه ضمن معرفي ساز و كارهاي تعامل دانشگاه و صنعت با اقتباس از روشهاي انتقال دانش و فناوري، الگوهاي تعامل دانشگاه و صنعت را نيز با نشأت از الگوهاي نوآوري و رشد فناوري، تشريح كرده است. آنگاه با مروري بر طرحهاي به كار گرفته شده جهت تعامل دانشگاه و صنعت، منافع متقابل اين دو نهاد از برقراري رابطه را با توجه به دادهها و ستاندههايي كه با همديگر دارند، توضيح داده است.
University and industry are two key institutions in any society and since the comprehensive development of communities and countries, largely due to Capabilities of the application of either of these two institutions in order to meet needs is, The policy makers, planners and executors of them has attracted And the concept of continuous improvement of university-industry relationship is considered. This paper aimed at explaining the relationship between universities and industry, the first world record in Iran And then this challenge as a society with higher education, has studied and the introduction of the mechanisms of interaction with universities and industry adoption of methods to transfer knowledge and technology, Emanating from university-industry interaction patterns with patterns of innovation and technology development, has been described. Used when reviewing proposals for university-industry interaction, Mutual benefits of establishing a relationship with these two institutions that together have given the data and outputs, is described