بررسی تأثیرشخصیت و رسانه های اجتماعی بر حساسیت نسبت به قیمت (مطالعه موردی فروشگاه های افق کوروش ماهشهر)
محورهای موضوعی :فتانه یاراحمدی 1 , مینا خمیسی پور 2
1 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه ملایر،ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه ملایر، ایران
کلید واژه: شخصیت, رسانه های اجتماعی, حساسیت نسبت به قیمت,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیرشخصیت و رسانه های اجتماعی بر حساسیت نسبت به قیمت در فروشگاه های افق کوروش ماهشهر می¬باشد. ضرورت: این تحقیق ویژگی های شخصیتی مصرف کننده، ترجیحات و ارزش مطلوب را برای سازمان نشان می¬دهند، توسعه این بینش با درک اثر ویژگی¬های شخصیتی مشتریان به سازمان و مدیران آن کمک می کند تا که تصمیمات بهتری بگیرند و با تغییر جوامع برند آنلاین مطابق با ویژگی های شخصیتی خاص مشتریان، باعث افزایش وفاداری آنها می¬گردد. روش شناسی: این پژوهش براساس روش تحقیق، پژوهشی کمی می باشد. بر اساس ماهیت و روش، این پژوهش در دسته پژوهش¬های توصیفی-پیمایشی و همبستگی قرار می¬گیردد و از نظر زمانی مقطعی می¬باشد. جامعه این پژوهش مشتریان افق کوروش به تعداد نامحدود می¬باشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری تخمین زده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار SMART PLS 3 استفاده شد. یافتهها: یافته¬های پژوهش نشان داد که پنج ویژگی شخصیتی (باز بودن، برونگرایی، وظیفه¬شناسی، سازگاری و روان¬رنجورخویی) و رسانه های اجتماعی بر حساسیت نسبت به قیمت در فروشگاه های افق کوروش ماهشهر تاثیر معنادار دارند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان می¬دهد که پنج ویژگی اصلی به عنوان ویژگی های عنصری بر حساسیت نسبت به قیمت به عنوان یک ویژگی موقعیتی تاثیرگذار هستند. در میان پنج ویژگی اصلی که بر حساسیت به قیمت تأثیرگذار هستند، باز بودن، وظیفه شناسی و سازگاری تأثیرمنفی و برونگرایی و روان¬رنجورخویی تأثیرمثبت بر حساسیت به قیمت داشته اند. علاوه بر این، این تحقیق نشان دهنده تأثیرمثبت استفاده از رسانه های اجتماعی بر حساسیت به قیمت نیز می باشد.
Objective: The purpose of this research is to investigate the effect of personality and social media on price sensitivity in the stores of Ofogh Korosh Mahshahr.This research shows the consumer's personality traits, preferences and desirable value for the organization, the development of this insight by understanding the effect of the personality traits of customers helps the organization and its managers to make better decisions and change societies. Online brand according to the specific personality characteristics of customers increases their loyalty. Methodology: This research is a quantitative research based on the research method. Based on the nature and method, this research is included in the category of descriptive-survey and correlational research and it is cross-sectional in terms of time. The population of this research is an unlimited number of customers of Afog Korosh, which was estimated as a statistical sample of 384 people using Cochran's formula. In order to analyze the data, structural equation method and SMART PLS 3 software were used. Conclusion: The results of the research show that five main characteristics as elemental characteristics have an effect on price sensitivity as a situational characteristic. Among the five main characteristics that affect price sensitivity, openness, conscientiousness and adaptability have a negative effect, and extroversion and neuroticism have a positive effect on price sensitivity. In addition, this research shows the positive effect of using social media on price sensitivity. Originality: This article is taken from the thesis of Mrs Mina Khamisi.