مبانی تعلیمی اخلاق در قرآن و عهدین
محورهای موضوعی : روش شناسی مطالعات میان رشته ای
1 - معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد
کلید واژه: اخلاق, راهنماشناسی, قرآن کریم, عهد قدیم, عهد جدید,
چکیده مقاله :
رهنمون کردن انسان و دیگر موجودات به راه درست، از صفات پروردگار متعال و تجلی ربوبیت الهی در ظرف خلقت است. این ویژگی چنان فراگیر است؛ که هیچ موجودی از آن بی بهره نمیماند. هدایت عمومی خداوند متعال به سه گونه هدایت فطری، عقلی و تشریعی قابل تقسیم است. ارسال راهنما یکی از شاخه های هدایت تشریعی است؛ که این نوع هدایت در واقع مکمل هدایت فطری و عقلی است. خداوند سبحان از طریق پیامبران و جانشینان آنان، نیاز به هدایت تشریعی را تأمین نموده است.. در قرآن کریم، عهد قدیم و عهد جدید به وجود پیامبران و وجه نیازمندی به آنان، اشاره شده و منشأ و صادرکننده احکام اخلاقی و نقش تبیین کنندگان این متون مقدس، مشخص گردیده است؛ ولی این متون در مورد عصمت انبیاء، نظرات متفاوتی دارند حتی در عهد قدیم، این عصمت به شدت خدشه دار شده است. این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی است در صدد تبیین، نقد و بررسی تطبیقی هدایت تشریعی در ادیان ابراهیمی میباشد.
Guiding humans and other creatures to the right path is one of the attributes of the Almighty God and the manifestation of divine lordship in the container of creation. This feature is so comprehensive that no creature is left without it. The general guidance of the Almighty God can be divided into three types of natural, rational, and legislative guidance. Sending guidance is one of the branches of legislative guidance; this type of guidance is actually a complement to natural and rational guidance. God Almighty has provided the need for legislative guidance through the prophets and their successors. In the Holy Quran, the Old Testament, and the New Testament, the existence of prophets and the need for them are mentioned, and the origin and issuer of moral laws and the role of the interpreters of these sacred texts are specified; however, these texts have different views on the infallibility of the prophets. Even in the Old Testament, this infallibility was severely damaged. This article, which is a descriptive-analytical method, seeks to explain, criticize, and compare legislative guidance in Abrahamic religions.