کارکردهای پنجگانۀ پشتیبانی از اشتغال مولّد و کارآفرینی دانشآموختگان دانشگاهها (مورد مطالعه: زیرنظام آموزشهای علمی-کاربردی)
محورهای موضوعی : عمومى
1 - دانشیار آموزش عالی، گروه مطالعات آیندهنگر، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران
2 - دکتری آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، همکار دانشگاه ملی مهارت، تهران، ایران
کلید واژه: ارتباط صنعت و دانشگاه, آموزش علمی-کاربردی, دانشآموختگان علمی-کاربردی, اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی, مهارتمحوری,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله مطالعه و طراحی کارکردهای اصلی نظام جامع پشتیبانی از کاریابی، ارتقای شغلی، خوداشتغالی، اشتغالزایی و کارآفرینی دانشآموختگان دانشگاهها با تأکید بر فارغالتحصیلان مراکز آموزش عالی علمی-کاربردی است. این مقاله با رویکرد تحلیلی به روش ترکیبی شامل تجربه زیسته- مدیریتی، مرور غیر نظاممند اسناد و مدارک علمی، یادگیری از تجربه برخی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی علمی- کاربردی خارجی و دانش جانبی کسبشده در چند پژوهش پیشین، انجام شده است. براساس یافتههای این مقاله، حمایت و پشتیبانی هدفمند و نظامیافته از اشتغال و کارآفرینی دانشآموختگان مراکز آموزش عالی علمی-کاربردی کشور مستلزم طراحی و استقرار نظام جامع پشتیبانی مشتمل بر پنج کارکرد مهم و زیربنایی شامل ارتقای دانش و مهارتهای اشتغالپذیری، مشاوره و راهنمایی شغلی، آمادهسازی و پشتیبانی دانشآموختگان نوآور و کارآفرین، حمایت عام از دانشآموختگان نظام آموزش عالی و نهایتاً رصد و پایش وضعیت اشتغال و سرنوشت دانشآموختگان است. استقرار کامل این نظام و کاربست واقعی کارکردهای پنجگانۀ آن، زمینه و فرصت رفع یا کاهش شدّت برخی مسائل و آسیبهای مرتبط با معضل و عارضۀ مزمن مدرکگرایی در نظام آموزش عالی کشور و ارتقای تمرکز بر مهارتمحوری و دانشافزایی کاربردی را فراهم میکند. مسئولیت و وظیفه خطیر سیاستگذاران، رهبران و مدیران نظام حُکمرانی آموزش عالی است که از استقرار نظام جامع پشتیبانی از دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاهها بهطور عام و زیرنظام آموزشهای علمی-کاربردی بهطور خاص، حمایت کنند
The purpose of the article is to design the main functions of a system to support job-search, career advancement, self-employment, job-creation, and entrepreneurship of university graduates, with an emphasis on graduates of higher education centers of scientific-applied. The article has been conducted with an analytical approach using a mixed method including lived-management experience, a non-systematic review of scientific documents, learning from the experience of some foreign universities and applied science institutions, and additional knowledge acquired in a number of previous studies. Based on the findings of the study, targeted and systematic support for the employment and entrepreneurship of graduates of the higher education centers of applied science and technology requires the design and implementation of a support system consisting of five important functions, including the promotion of employability knowledge and skills, career counseling and guidance, preparation and support for innovative and entrepreneurial graduates, general support for graduates of the higher education system, and monitoring the employment status and destiny of graduates. The establishment of the system and the actual application of its five functions will eliminate or reduce the severity of some issues and harms related to the chronic problem of obtaining an academic degree and promote a focus on skill-based and applied knowledge. It is the serious responsibility of policymakers and leaders of the higher education governance to support the establishment of a comprehensive support system for university students and graduates in general and the scientific-applied education subsystem in particular