رابطه امیدواری با پیشرفت تحصیلی، نقش میانجیگری باورهای هوشی در دانشآموزان
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی و تحولی
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد ایلام، ایلام، ایران.
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد ایلام، ایلام، ایران.
کلید واژه: باورهای هوشی, امیدواری, پیشرفت تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای باورهای هوشی در رابطه بین امیدورای با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهر ایلام میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری در این تحقیق کلیه دانشآموزان متوسطه دوم شهر اسلام در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 9736 نفر بودند. نمونه پژوهش که بر اساس جدول کرجسی و مورگان برآورده شدهاند شامل 370 نفر از دانشآموزان متوسطهی دوم شهر ایلام است که به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای امید پاملا هیندز (1985) و مقیاس ارزیابی باورهای هوشی عبدالفتاح و ييتس (2006) و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان از معنیداری مثبت برای مسیر امیدواری به هوش افزایشی (458/0 = β) و هوش ذاتی (509/0 = β)، معنیداری مثبت برای مسیر هوش افزایشی به پیشرفت تحصیلی (502/0 = β) و هوش ذاتی به پیشرفت تحصیلی (198/0 = β) و در نهایت معنیداری مثبت برای مسیر امیدواری به پیشرفت تحصیلی (348/0 = β) میباشد. از دستور بوت استراپ در تحلیل معادلات ساختاری به وسیله AMOS استفاده شد که نتایج فرضیههای غیرمستقیم نشان داد هوش افزایشی و ذاتی به طور معنیداری رابطه بین امیدواری و پیشرفت تحصیلی را میانجیگری میکند.
The purpose of this research is to investigate the mediating role of intelligence beliefs in the relationship between Omidura and the academic achievement of students in Ilam city. The present research method is correlational. The statistical population in this research was 9736 students of the second high school of Islam city in the academic year of 1402-1403. The sample of the research, which was fulfilled according to the table of Karjesi and Morgan, includes 370 students of the second high school of Ilam city, who were selected by cluster random sampling. Pamela Hinds (1985) Hope Questionnaires and Abdul Fattah and Yates (2006) Hoshi Beliefs Evaluation Scale were used to collect data and path analysis method was used to analyze the data. The findings show positive significance for the path of hope to increased intelligence (β = 0.458) and inherent intelligence (β = 0.509), positive significance for the path of increased intelligence to academic achievement (β = 0.502) and Inherent intelligence is related to academic achievement (β = 0.198) and finally has a positive significance for the path of hope for academic achievement (β = 0.348). The bootstrap command was used in structural equation analysis by AMOS, and the results of indirect hypotheses showed that incremental and innate intelligence significantly mediates the relationship between hope and academic achievement.