مدلیابی اشتیاق تحصیلی بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی با میانجیگری ارزش ذاتی تکلیف
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی و تحولیالهام فارسیمدان 1 , رضا احمدی 2 , احمد غضنفری 3 , مریم چرامی 4
1 - گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2 - گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
3 - گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
4 - گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
کلید واژه: نیازهای بنیادین روان شناختی, ارزش ذاتی تکلیف, اشتیاق تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تبیین اشتیاق تحصیلی براساس نیازهای روانشناختی و ارزش ذاتی تکلیف در قالب یک مدل علی بود. روش پژوهش، همبستگی و از نوع روش تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 1400-1401 بود که بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، تعداد 245 دانشآموز بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامههای نیازهای بنیادی روانشناختی لاگاردیا و همکاران (2000)، ارزش تکلیف پینتریچ و همکاران (1991) و اشتیاق تحصیلی گونیوس و کوزو (2015) بودند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام شد. جهت اعتبار پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج حاکی از اعتبار مطلوب ابزارها بود. نتایج تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی برازش مناسب داشت و تأثیر نیازهای بنیادین روانشناختی بر ارزش ذاتی تکلیف (01/0P) و اشتیاق تحصیلی (01/0P) و همچنین تأثیر ارزش ذاتی تکلیف بر اشتیاق تحصیلی (01/0P) مثبت و معنادار بود. همچنین نقش واسطهگری ارزش ذاتی تکلیف نیز معنادار (01/0P) بود. با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که نیازهای بنیادین روانشناختی و ارزش ذاتی تکلیف از پیشایندهای مهم اشتیاق تحصیلی هستند.
The aim of the current research was to explain academic enthusiasm basic psychological needs and the intrinsic value of the task in the form of a Structural equation analysis. The research method was correlation and path analysis. The statistical population of the research included all students of the second secondary level of Shiraz city in the academic year of 1400-1401, and 500 students were selected as the research sample by multi-stage cluster random sampling method. The data collection tools in this research were: La Guardia et al. Basic Psychological Needs Questionnaire (2000), Pintrich and et al. Task Value Questionnaire (1991) and Gunuc and Kuzu's Academic Enthusiasm Questionnaire (2015). Data analysis was done using SPSS and AMOS software. For the reliability of the questionnaires, Cronbach's alpha coefficient was used, and the results indicated the good reliability of the instruments. The results of the analysis of the research hypothesis showed that the proposed model had a good fit and the effect of the basic psychological needs on the intrinsic value of the task (P<0.01) and academic engagement (P<0.01) as well as the effect of the intrinsic value of the assignment on the academic enthusiasm (P<0.01) was positive. And it was meaningful. Also, the mediating role of the intrinsic value of the task was significant (P<0.01). According to the results of the research, it can be concluded that the basic psychological needs and the intrinsic value of the task are important antecedents of academic enthusiasm.