ارائه مدلی جهت رشد گردشگری هوشمند پایدار در آژانسهای مسافرتی شهر تهران
محورهای موضوعی : عمومی
رسول ثانوی فرد
1
,
مرتضی رحمتی کچومثقالی
2
,
علی اصغر عيوضي حشمت
3
1 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: گردشگری, گردشگری هوشمند, پایداری, گردشگری هوشمند پایدار,
چکیده مقاله :
یکی از مکانیسمهایی که میتواند در بهبود رقابت و توسعه گردشگری مفید باشد گردشگری هوشمند است. هدف این تحقیق ارائه مدلی جهت رشد گردشگری هوشمند پایدار در آژانسهای مسافرتی شهر تهران است. این تحقیق از نوع تحقیقات کمی و کاربردی بوده و به لحاظ روش جمعآوری و تحلیل دادهها جزو تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارشناسان ارشد آژانسهای مسافرتی شهر تهران بودهاند. تعداد 50 نفر از مدیران و کارشناسان آژانسهای مسافرتی شهر تهران با روش هدفمند و قضاوتی به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. بهمنظور تجزیهوتحلیل، از روش دلفی فازی، دیمتل فازی و تحلیل شبکهای فازی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد الگوی تحقیق به ترتیب اولویت شامل مؤلفههایی از قبیل عوامل مربوط به رقبا، عوامل محیطی، عوامل زیستمحیطی، عوامل فنی و زیرساختی، عوامل مربوط به گردشگران، عوامل مربوط به تامینکنندگان، عوامل طبیعی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی بوده است که طبق نظر خبرگان تحقیق در رتبههای اول تا نهم به لحاظ اهمیت قرار گرفتهاند. بر اساس نتایج روش دیمتل فازی، در این مدل عوامل اقتصادی، عوامل محیطی، عوامل مربوط به رقبا، عوامل مربوط به گردشگران و عوامل فنی و زیرساختی جزو متغیرهای علی (متغیرهای تأثیرگذار) تعیین شدند و عوامل زیستمحیطی، عوامل مربوط به تامینکنندگان، عوامل اجتماعی و عوامل طبیعی نیز جز متغیرهای معلولی (اثرپذیر) تعیین شدند.
One of the mechanisms that can be useful in improving the competitiveness and development of tourism is smart tourism. The purpose of this research is to provide a model for the growth of sustainable smart tourism in Tehran travel agencies. This research is a quantitative and applied research, and in terms of data collection and analysis method, it is a survey descriptive research. The statistical population of the research was managers and senior experts of travel agencies in Tehran. 50 managers and experts of travel agencies in Tehran have been selected as a sample size using the purposeful method. In order to analyze the research data, fuzzy Delphi method, fuzzy Dematel method and fuzzy Analytical Network Process have been used. The results of the research showed that the research model, in order of priority, included components such as factors related to competitors, environmental factors, environmental factors, technical and infrastructure factors, factors related to tourists, factors related to suppliers, natural factors, social factors, and economic factors which are ranked according to research experts, from 1st to 9th in terms of importance. Based on the results of the Fuzzy Dematel method, in this model, economic factors, environmental factors, factors related to competitors, factors related to tourists and technical and infrastructure factors were determined as causal variables (influential variables). And environmental factors, factors related to suppliers, social factors, and natural factors were determined among the affected variables