پیش بینی تفکر نقادانه بر اساس هوش هیجانی و باورهای خودکارآمدی مطالعه موردی: دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان
محورهای موضوعی : عمومی
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، خرم آباد، ایران
کلید واژه: تفکر نقادانه, هوش هیجانی, باورهای خودکارآمدی, رشته پرستاری, رگرسیون چند متغیره.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به پیش بینی تفکر نقادانه براساس هوش هیجانی و باورهای خودکارآمدی دانشجویان رشته پرستاری پرداخته و هدف از آن بررسی رابطه تأثیر هوش هیجانی و باورهای خودکارآمدی بر تفکر نقادانه دانشجویان رشته پرستاری است. اصلی ترین سؤالی که برای نگارش مقاله وجود دارد این است که رابطه تفکر نقادانه با هوش هیجانی و باورهای خودکارآمدی چیست؟ روش تحقیق استفاده شده روش همبستگی بوده و برای جمع آموری دادههای تحقیق از پرسشنامه استفاده گردید که دارای روایی و پایایی مناسبی بود (آلفای کرونباخ پرسشنامه تفکر انتقادی 0.76 ، پرسشنامه هوش هیجانی 0.83 ، و برای متغیر باورهای خودکارآمدی 0.83) و نمونه ای به حجم 148 نفر به روش طبقه بندی تصادفی از جامعه آماری انتخاب گردید.
برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج نشان داد که باورهای خودکارآمدی و هوش هیجانی قادر به پیشبینی تفکر نقادانه دانشجویان هستند.
This research focuses on predicting critical thinking based on the emotional intelligence and self-efficacy beliefs of nursing students, with the aim of examining the impact relationship of emotional intelligence and self-efficacy beliefs on the critical thinking of nursing students. The main question addressed in this article is: What is the relationship between critical thinking, emotional intelligence, and self-efficacy beliefs? The research method used was correlational, and data was collected using a questionnaire with suitable validity and reliability (Cronbach's alpha for the critical thinking questionnaire was 0.76, the emotional intelligence questionnaire was 0.83, and the self-efficacy beliefs variable was 0.83). A sample of 148 students was selected randomly from the statistical population. The data was analyzed using SPSS software. The results showed that self-efficacy beliefs and emotional intelligence can predict the critical thinking of the students