بررسی و تحلیل آییننامههای مرتبط با مهارتمحوری و ارتباط با صنعت در دانشگاههای وزارت علوم
محورهای موضوعی : زيرساختهاي توسعه فناوري و نهادهاي پشتيبان توسعه فناوري
1 - عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
کلید واژه: ارتباط با صنعت, کارآموزی, کوآپ, استادمحوری, مهارتمحوری.,
چکیده مقاله :
انتظار از نسل سوم دانشگاهها با عنوان دانشگاههای کارآفرین، تأکید بر آموزشدهی و تربیت نیروی کار حرفهای هماهنگ با نیازهای صنعت و همچنین تقویت ویژگیهای مثبت اشتغالآفرین در دانشآموختگان است. یکی از تلاشهایی که در سالهای اخیر در راستای بهبود ارتباط میان دانشگاهها با صنعت صورتگرفته ابلاغ دستورالعملها و بخشنامههایی به دانشگاهها برای اجرای چند طرح مختلف بوده است. به نظر میرسد بررسی و مقایسه ویژگیهای این طرحها منجر به شناخت نکات مثبت و امکانات هر کدام از آنها برای دانشجویان شده و میتوانند اثربخشی بیشتر و بهتری داشته باشند. همچنین ارائه طرحهای جدید را آگاهانهتر میکنند. در این پژوهش با روش کیفی به مطالعه و بررسی قوانین حمایتی و آییننامههای مرتبط با مهارتمحوری و ارتباط با صنعت در دانشگاههای وزارت علوم پرداخته شده است. به این منظور آییننامههایی که در 5 سال اخیر به دانشگاههای وزارت علوم ابلاغ شدهاند و در آنها به حمایت از آموزشهای مهارتمحور و ارتباط بیشتر میان دانشگاه و صنعت پرداخته شده، شناسایی و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. این آییننامهها در این مقاله در سه دسته کلی تقسیمبندی و مورد تحلیل قرار گرفتند: دورههای کوتاهمدت و بلندمدت حضور دانشجویان در صنعت در دوران دانشجویی - اجرای دروس مهارتی، اشتغالپذیری در برنامه درسی دانشجویان- تعریف پایاننامهها در ارتباط با نیازهای واقعی صنعت و جامعه.
The third generation of universities, often referred to as entrepreneurial universities, is expected to focus on education and training aligned with industry needs, while also enhancing graduates’ job-creating capabilities. In recent years, several regulations have been developed and communicated to universities by the Ministry of Science to support this goal. This article introduces and reviews regulations related to core skills and industry engagement in the country’s engineering fields, categorizing and comparing them into three main areas: (1) participation in short-term and long-term industry courses during the student period, (2) designing optional skill-based courses within students’ curricula, and (3) defining theses in accordance with industry needs. The first section examines internship courses, technical assistant regulations, industrial scholarships, and co-op programs, comparing their respective conditions. The second section discusses regulations aimed at improving undergraduate employability, including skill courses and associated requirements. The third section focuses on professor-oriented regulations supporting industry engagement.