توانمندسازی یادگیری وعوامل موثربا استفاده ازتکنولوژی نوین آموزش به جامعه روستایی،تصمیم گیری مدیریتی چندگانه تحلیل شبکه با رویکرد دیمتل فازی
محورهای موضوعی : عمومى
محمدصادق مهدوی خرمی
1
,
محمدعلی کرامتی
2
,
نیره شاه محمدی
3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، مدیریت انتقال تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیارگروه مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
3 - دانشيار و عضو هيئت علمي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، وزارت آموزش و پرورش، تهران، ايران
کلید واژه: تکنولوژی نوین آموزشی, توانمندسازی عوامل موثر, روش دیمتل فازی. ,
چکیده مقاله :
با کاهش میزان روستانشینی، خدمات آموزشی درجامعه روستایی درکشور ما با چالش های جدی مواجه است. به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش آموزان در مدارس ابتدایی، همچنین سایر افراد درمشاغل به دلیل نداشتن مهارت های فنی و حرفه ای در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات موجب کاهش بهره وری تولید شده است. مقاله حاضر از نتایج پژوهش تحت عنوان "توانمندسازی یادگیری عوامل موثر از تکنولوژی نوین آموزشی درجامعه روستایی" با استفاده از نظرخبرگان به روش تکنیک DANP دیمتل فازی می باشد. جامعه هدف این پژوهش، جامعه روستایی، صفت آماری، تعداد دانش آموزان ابتدایی وکشاورزان روستایی، مدل استفاده برای تعیین حجم نمونه مدل کوکران و برآورد تعداد53 نمونه آماری می باشد. برای سنجش پایایی و روایی سئوالات پرسشنامه نیز با نظرخبرگان نمرهدهی و محاسبه نرخ ناسازگاری شاخص کاپا کوهن تائید گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد مهمترین عوامل موثر یادگیری در بین 6 معیار اصلی، عوامل محیطی در رتبه نخست و زیر معیارهای آن" زیرساخت مناسب در جامعه روستایی" درآمد خانوارها، تداوم هزینه های پشتیبانی از آموزش"و "انعطاف در زمان و مکان " به ترتیب در رتبه 1و 2 و4در گروه عوامل محیطی قرار دارند. همچنین عوامل محتوایی زیرمعیار آن: به ترتیب "مفاهیم تصویری ،کتابخانه ای، بنر و پوستری" و" محتوای مفاهیم کتب درسی" و" دسترسی آنی به اطلاعات به شبکه" در رتبه بندی 5، 6 ،7 اولویتبندی شده است. درمعیارجامعه شناختی و زیرمعیارهای آن"سواد رایانه ای و کاربرد صحیح آن در رتبه 3 بهترین عوامل موثر در توانمندی سازی یادگیری آموزش روستایی می باشند.
With the decrease in the rural population rate, educational services in the rural community in our country are facing serious challenges. The number of students in some rural primary schools does not reach the quorum. Also, technical skill in other levels of education has caused a decrease in productivity in the production of agriculture, industry and construction, mining and rural economy services. One of the ways out is to create an education network. The new education in the rural community is based on the opinion of experts. The statistical community and its attribute is based on the number of rural households in the country, which was scored using Cochran's method. 53 statistical samples were scored for the reliability and validity of the questions with the opinion of experts. It was weighted and prioritized. The findings of the research show that: the most important factors in the main criterion are environmental factors in order of first priority and sub-criteria "proper infrastructure in the rural community and household income, continuation of education support costs" In the 1st and 2nd ranks, "flexibility in time and place" is in the 4th rank. Also, in the sociological factors - its sub-criterion, "computer literacy and correct use of computers" is the third priority. "Library, banner and poster, the content of textbook concepts and instant access to information on the network" in priorities 5, 6 and 7 are the best effective factors of empowering modern education technology in rural society.