طراحی الگوی کاهش آنتروپی رفتاری کارکنان اداری دادگستری با تمرکز بر مدل سه شاخگی
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکمریم قلی زاده 1 , محمد علی سرلک 2 , ابراهیم مهرانفر 3
1 - فوق دکترا مدیریت، ایریسا، اصفهان ، ایران
2 - گروه مدیریت ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - پژوهشگر پسا دکتری،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: آنتروپی رفتاری, عوامل زمینه ای, عوامل رفتاری , عوامل ساختاری, کارکنان اداری دادگستری,
چکیده مقاله :
یکی از مسائل امروزه ی سازمانها، تغییر رفتار کارکنان آن سازمان است. آنتروپي یک درجه از اختلال در هر سيستمي است که طبق قانون دوم ترمودیناميک آنتروپي در طي زمان افزایش مي¬یابد. در رفتار انسان نيز ممکن است اختلال¬هایي ایجاد شود که از ثبات خارج شده و به سمت بي¬ثباتي حرکت کند که مي¬تواند تحت عنوان آنتروپي در رفتار مطرح شود. با بروز آنتروپي در رفتار کارکنان، کنترل رفتارهای آنها برای مدیران دشوار شده و امکان بروز هرگونه مشکلات رفتاری وجود خواهد داشت. خروج از حالت تعادل رفتاری را می توان به عنوان آنتروپی رفتاری انسان دانست که دیگر نمی¬توان در مورد رفتارهای وی اظهار نظر کرد. شناخت علل بروز این رفتارها می¬تواند موجب جلوگیری از بروز بسیاری از مشکلات در سازمان شود. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی-توسعه ای و به لحاظ اجرا پژوهشی کیفی می¬باشد .جامعه آماری پژوهش، شامل صاحب¬نظران و خبرگان مرتبط با موضوع دارای زمینه علمی و سابقه مرتبط در دادگستری و نمونه پژوهش به روش نمونه¬گیری نظری(هدفمند) انتخاب شد. به منظور جمع¬آوری داده¬های کیفی از ابزار مصاحبه و برای تجزیه و تحلیل داده¬های حاصل از مصاحبه، از فن تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج تحلیل داده¬ها نشان داد، عوامل زمینه¬ای(اقتصادی، قانونی، اجتماعی، سیاسی، تکنولوژی)، عوامل رفتاری(شخصیت، اخلاق حرفه ای، اشتیاق شغلی، مدیریت برداشت، رضایت شغلی) و عوامل ساختاری(ساختاری و فرایندی، رهبری، قوانین و مقررات کاری، فرهنگی و آموزشی) به عنوان مقوله¬های سازمان دهنده و مقوله¬های پایه در طراحی الگوی کاهش آنتروپی رفتاری کارکنان اداری دادگستری با تمرکز بر مدل سه¬شاخگی می¬باشد.
Changing employee behavior is a common challenge for many organizations. When employees deviate from expected behavior, it can be seen as a form of human behavioral entropy, making it difficult to predict their actions. Entropy is a degree of disorder in any system that increases over time according to the second law of thermodynamics. Disturbances may also occur in human behavior when human behavior goes out of stability and moves towards instability, which can be called entropy in behavior. With the appearance of entropy in the behavior of employees, it becomes difficult for managers to control their behavior and the possibility of any behavioral problems in the organization is obvious. Understanding the underlying causes of these behaviors can help prevent problems within organizations. This study is focused on developing a model to reduce employee behavioral entropy within the justice administration system. The research is qualitative in nature, with a statistical population consisting of experts with relevant experience in the field. The research sample was selected using purposive sampling. Qualitative data was collected through interviews and analyzed using thematic analysis. The results of the analysis identified background factors (economic, legal, social, political, and technological), behavioral factors (personality, professional ethics, job passion, impression management, and job satisfaction), and structural factors (structural and process, leadership, work rules and regulations, cultural and educational) as organizing categories and basic categories in the design of the model, focusing on a three-pronged approach to reducing justice administration employee behavioral entropy.