چارچوب توسعهیافته مدل مفهومی آیندهنگاری راهبردی گردشگری خلاقیتبنیانروستایی ایران در افق 1424
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیک
فرهاد درویشی سه تلانی
1
,
بیژن خلیل مقدم
2
,
روح اله بیات
3
,
صفر فضلی
4
,
علی زنگیآبادی
5
1 - استاد گروه آیندهپژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
2 - دانشجوی دکتری دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شهرکرد
3 - دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
4 - دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
5 - دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کلید واژه: آینده¬نگاری راهبردی, گردشگری خلاقیتبنیان روستایی, چارچوب توسعهیافته مدل مفهومی,
چکیده مقاله :
هدف: باتوجه به اهمیت و جایگاه گردشگری روستایی و رویکرد خلاق در فرآیند توسعه روستاهای آینده ایران، و همچنین باتوجه به فقدان مطالعهای در زمینه گردشگری خلاقیتبنیانروستایی مبتنی بر نگاه آیندهمحوری؛ چگونگی انجام چنین پژوهشی، محل سوال است. لذا هدف اصلی این مقاله، تدوین چارچوب مدل پیشنهادی آیندهنگاری راهبردی توسعه گردشگری خلاقیتبنیانروستایی ایران در افق 1424 میباشد. روششناسی پژوهش: مقاله حاضر بر اساس هدف، از نوع توسعهای و کاربردی و جزو پژوهشهای کیفی، تفسیری، اکتشافی، استقرایی، پیمایشی و توصیفی است. جامعه آماری مشتمل بر ادبیات موضوع مرتبط با عنوان پژوهش منتشر شده از سال 2000 تا 2020 است. روش نمونهگیری از اطلاعات، روش نمونهگیری از درون اطلاعات و روش نمونهگیری بازنمودی استفاده شد. نمونه آماری مشتمل بر 40 پژوهش است. برای گردآوری داده و اطلاعات از روش پیمایش موضوعات و روش برونیابی روند کیفی و برای تجزیه و تحلیل از روش فراترکیب استفاده شد. یافتهها: مدل پیشنهادی آیندهنگاری راهبردی گردشگری خلاقیتبنیان روستایی ایران در افق 1424 مشتمل بر 3 مرحله ارائه گردید. مرحله ورودی با ماهیت فکرافزاری و نرمافزاری و با هدف آمادهسازی است. مرحله خردآوری شامل دانشآوری و ادغام و خردآوری است و نهایتاً آفرینش بعنوان خروجی که شامل دو محصول ملموس (سناریوها و راهبردها) و غیر ملموس است. بحث و نتیجهگیری: در مدل پیشنهادی مذکور، بستر موردنظر برای تحقق مدل، بستری مشارکتی، شبکهای، منعطف و لغزان، خلاقیت محور و مبتنی بر آموزش مستمر (کثرتگرایی و خبرهگرایی) است و عامل تخیل و خلاقیت نقش برجستهای در طراحی و پیادهسازی دارد.
Purpose: Considering the importance and position of rural tourism and creative approach in the development of the future rural of Iran, and also considering the lack of a study in the field of Creativity-Based Rural Tourism based on a future-oriented perspective; How to conduct such a research is questionable. Therefore, the main goal of article is to present the framework of the proposed model for the strategic foresight of the development of Iran's Creativity-Based Rural Tourism in horizon of 2045. Research Methodology: This article based on the purpose, is developmental and applied type and is among qualitative, interpretive, exploratory, inductive, survey and descriptive researches. The statistical population includes literature related to the research title published from 2000 to 2020. Information sampling method and representative sampling method were used. The statistical sample consists of 40 studies. To collectting data and information, the survey and qualitative trend extrapolation methods were used, and meta-analysis method was used for analysis. Findings: The proposed model consisting of 3 stages. The input phase is intellectual and software in nature and with the purpose of preparation. The intellectualization stage includes knowledge acquisition, integration and intellectualization, and finally creation as an output that includes two tangible products and intangible. Discussion and conclusion: In the mentioned proposed model, the intended platform for the realization of the model is a collaborative, networked, flexible and sliding platform, creativity-oriented and based on continuous education (pluralism and connoisseurship), and the factor of imagination and creativity plays a prominent role in design and implementation.