شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر عملکرد بازاریابی فروشگاه های آنلاین
محورهای موضوعی : نوآوري و خلاقيت
فریدون امیدی
1
,
سمیه ابراهیمی
2
1 - گروه مدیریت بازرگانی ، واحد بین المللی خرمشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، مرکزآموزش عالی حضرت خدیجه کبری دزفول، دانشگاه فرهنگیان ، دزفول، ایران
کلید واژه: عملکرد بازاریابی, فروشگاه های آنلاین, تاپسیس, رتبه بندی,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر عملکرد بازاریابی فروشگاه های آنلاین در فروشگاه های آنلاین در استان خوزستان می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل خریداران فروشگاه های آنلاین در استان خوزستان که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 379 انتخاب شدند. تحقیق حاضر از نوع کاربردی می باشد چون این تحقیق به منظور کشف واقعیت های موجود و یا چیزهایی که هستند، انجام می گیرد و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده می شود، یک تحقیق، توصیفی-اکتشافی محسوب می شود. یافته های تحقیق نشان می دهد که با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی هفت عامل کیفیت اطلاعات، اعتماد، سهولت درک، درخواست عاطفی، در دسترس بودن، مزیت نسبی، رضایت، به عنوان عوامل مؤثر بر بر عملکرد بازاریابی فروشگاه های آنلاین در فروشگاه های آنلاین در منطقه آزاد اروند شناسایی شد. نتايج حاصل از رتبهبندي گزينهها با تکنيک تاپسیس حاکي از اين است که گزينه ی شبکه آنلاین، اطلاعات کاملی را در اختیار قرار می دهد و از اولويت برتري نسبت به ساير گزينهها برخوردار است. به همین ترتیب اولویت سایر معیارها نیز مشخص شده است.
The purpose of this research is to identify and rank the factors affecting the marketing performance of online stores in online stores in Khuzestan province. The statistical population of the current research includes buyers of online stores in Khuzestan province, who were selected by available sampling method in the number of 379. The current research is of an applied type, because this research is conducted to discover existing realities or things that are, and a questionnaire is used to collect information, it is considered a descriptive-exploratory research. The research findings show that using exploratory factor analysis, seven factors of information quality, trust, ease of understanding, emotional request, availability, comparative advantage, satisfaction, as effective factors on the marketing performance of online stores in online stores. It was detected in Arvand Azad Zone. The results of ranking the options with the TOPSIS technique indicate that the online network option provides complete information and has a higher priority than other options. In the same way, the priority of other criteria has also been specified.