ارائه الگوی كارآفرینی دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران
محورهای موضوعی : كارآفريني و مديريت شركتهاي دانش بنيان
اعظم سادات مرتضوی کهنگی
1
,
پرویز ساکتی
2
,
جواد محرابی
3
1 - گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: کارآفرینی, کارآفرینی دیجیتال, صنعت حمل و نقل بار جاده ای, علم طراحی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی كارآفرینی دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران از روش پژوهش علم طراحی استفاده میکند. این پژوهش برحسب هدف، بنیادی-کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته(کیفی-کمی) از نوع اکتشافی؛ برحسب زمان گرداوری داده، مقطعی و برحسب روش گرداوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، پیمایشی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل 20نفر از خبرگان و متخصصین حوزه کارآفرینی دیجیتال و صنعت حمل و نقل بار جادهای بودند که بااستفاده از اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی بااستفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری خوشهای، 170نفر از کارکنان صنعت مربوطه به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد بررسی و تایید قرارگرفت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کیفی از کدگذاری و مرور سیستماتیک ادبیات و نرمافزار maxqda استفاده شد. در بخش کمی از آزمون تی تک نمونه ای و مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و Lisrel استفاده شد. جهت ارزیابی و آزمون، الگوی طراحی شده در شرکتی در صنعت حمل و نقل بار جادهای مورد مطالعه قرار گرفت. بررسیها نشان داد مولفههای كارآفرینی دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران شامل مولفههای ساختاری، فنی و توسعهای است. همچنین عوامل اثرگذار، پیامدها، بسترها، تسهیلکنندهها، موانع و راهبردها در این الگو ارائه شد. همچنین نتایح نشان داد الگوی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است و تمامی عوامل شناسایی شده در وضعیت بالاتر از میانگین هستند.
The present research uses the research method of design science with the aim of designing a digital entrepreneurship framework in Iran's road freight transportation industry. This research is fundamental-applied in terms of data type, mixed (qualitative-quantitative) in exploratory type; according to the time of data collection, it was cross-sectional and according to the method of data collection or the nature and method of the research, it was a survey. The statistical society of the qualitative part of the research included 20 experts and specialists in the field of digital entrepreneurship and related industry, who were selected using theoretical saturation. In the quantitative part, using Cochran's formula and cluster sampling method, 170 employees of relevant industry were selected as samples. Semi-structured interview and researcher-made questionnaire were used to collect data, and its validity and reliability were checked and confirmed. Coding and systematic review of literature and Maxqda software were used to analyze the data in the qualitative part. In the quantitative part, one-sample t-test and structural equation modeling and SPSS and Lisrel software were used. In order to evaluate and test, the designed framework was studied in a company in related industry. results showed that the components of digital entrepreneurship in Iran's road freight transportation industry include structural, technical and developmental components Also, the affecting factors, consequences, platforms, facilitators, obstacles and strategies were presented in this framework. Also, the results showed that the research model has a good fit and all the identified factors are in a higher than average condition.