تاثیر کلان داده بر عملکرد پایدار شرکتها با میانجیگری قابلیت توسعه محصول جدید و قابلیت تولید مجدد
محورهای موضوعی : توسعه بنگاههای کوچک و متوسط و انطباق اهداف آنها با توسعه پایدار در کشورآیدا فلاح پور مبارکی 1 , مصطفی ابراهیم پور ازبری 2 , محمود مرادی 3
1 - گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه گیلان
2 - گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه گیلان
3 - گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه گیلان
کلید واژه: کلان داده, قابلیت پویا, عملکرد پایدار,
چکیده مقاله :
پایداری عملکرد یک شرکت، برای موفقیت بلند مدت آن ضروری است. پیشرفتهای تکنولوژی در دههی اخیر عملکرد اکثر سازمانها را تغییر داده است. در این بین فناوریهای صنعت 4.0 فرصتها و چالشهایی برای پایداری شرکتها از جمله شرکتهای کوچک و متوسط، ایجاد کرده است. محیط پویا و رقابتی صنایع امروز، موجب شده است که شرکتهای کوچک و متوسط به فراتر از منابع خود بیندیشند و برای بهرهبرداری از فرصتهای فناوریهای جدید، تمام تلاش خود را برای بهبود قابلیتها و عملکرد خود انجام دهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر کلان داده بر عملکرد پایدار با میانجیگری قابلیت توسعه محصول جدید و قابلیت تولید مجدد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای کوچک و متوسط فعال شهرک صنعتی سپیدرود رشت در نظر گرفته شده است. دادهها از 48 شرکت از طریق پرسشنامه طیف لیکرت 5 گزینهای جمع آوری شد. با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی مدل سازی معادلات ساختاری، فرضیههای پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آماری پژوهش نشان داد که کلان داده بر قابلیت توسعه محصول جدید و قابلیت تولید مجدد به طور مستقیم موثر است و بیشترین تاثیر را بر قابلیت تولید مجدد دارد. از طرفی نتایج نشان داد که قابلیت توسعه محصول جدید بر خلاف قابلیت تولید مجدد به طور مستقیم بر عملکرد پایدار شرکت موثر نیست. همچنین کلان داده بر عملکرد پایدار شرکت به طور مستقیم، تاثیر ندارد. اما نقش میانجی قابلیت تولید مجدد در ارتباط با کلان داده و عملکرد پایدار شرکت تایید شد.
The sustainability of a firm's performance is very essential for its long-term success. Technological advances in the last few decades have changed the performance of most organizations. Meanwhile, Industry 4.0 technologies have created opportunities and challenges for firm sustainability, including small and medium-sized ones. The dynamic and competitive environment of today's industries has caused small and medium-sized firms to think beyond their resources and to take advantage of the opportunities of new technologies, do their best to improve their capabilities and performance. The current research was conducted with the aim of investigating the impact of big data on sustainability firm performance with the mediation of new product development capability and remanufacturing capability. The statistical population of the study is small and medium-sized firms active in Sepidrood industrial Town. Data were collected from 48 firms through a questionnaire and hypotheses were analyzed using Partial least squares regression, equation modeling method (SEM). The statistical results of the research showed that big data has a direct effect on the new product development capability and remanufacturing capability and it has the greatest impact on remanufacturing. The new product development capability does not directly affect the sustainability firm performance unlike remanufacturing capability. Also, the direct effect of big data on the sustainability firm performance was not confirmed. But the mediating role of remanufacturing capability in connection with big data and sustainability firm performance was confirmed.