الگوی ارتباطات یکپارچه با بازیگران زیستبوم کارآفرینی در چرخه عمر کسبوکارهای نوپای الکترونیک مستقر در شتابدهنده هاب شیراز
محورهای موضوعی : اکوسیستمهای کارآفرینی و نوآوری
سونا طیبی
1
,
کاظم عسکری فر
2
,
عباس عباسی
3
1 - دانش آموخته دانشگاه شیراز
2 - دانشگاه شیراز
3 - دانشگاه شیراز
کلید واژه: کسبوکارهای نوپا, ارتباطات یکپارچه, بازاریابی کارآفرینانه, کاربر, الکترونیک,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف ارائه الگوی ارتباطات یکپارچه با بازیگران زیستبوم کارآفرینی در مراحل مختلف چرخه عمر استارتاپهای الکترونیک انجام شدهاست. بدین منظور ابتدا از طریق مصاحبه با همبنیانگذاران کسبوکارهای الکترونیک نوپای مستقر در شتابدهنده هاب شیراز، بازیگران اصلی هر مرحله از چرخه عمر و با استفاده از فراترکیب، مفاهیم ارتباطات یکپارچه شناسایی شدند. سپس ابزارهای ارتباطات یکپارچه برای بازیگران اصلی زیستبوم کارآفرینی در هر مرحله از چرخه عمر با استفاده نسبت روایی محتوا تعیین و با استفاده از تکنیک سوارا، هر یک از ابزارها برای بازیگران اصلی وزندهی گردید. بر اساس یافتهها بازیگران اصلی در مرحله پیشاستارتاپ، شتابدهندهها و مراکز رشد هستند که اجرای ارتباطات مستقیم، شبکهسازی و بازاریابی رویدادمحور توسط استارتاپها برای این ارتباط با این بازیگران اهمیت فراوانی دارد. در مرحله استارتاپ علاوهبر شتابدهندهها و مراکز رشد، فرشتگان کسبوکار و کاربران نیز بازیگران اصلی این زیستبوم هستند که ارتباطات مستقیم، شبکهسازی و پیشبرد فروش برای شتابدهندهها و مراکز رشد و علاوه بر آن روابط عمومی و بازاریابی اجتماعی برای فرشتگان کسبوکار و توصیه دهانبهدهان الکترونیک، بازاریابی اینترنتی و بازاریابی رویدادمحور برای کاربران به ترتیب بیشترین اهمیت را دارند. در مرحله رشد استارتاپ نیز برای سرمایهگذاران خطرپذیر ارتباطات مستقیم، شبکهسازی و روابط عمومی و بازاریابی اجتماعی و برای کاربران نیز توصیه دهانبهدهان الکترونیک، بازاریابی محتوا و رسانههای اجتماعی و بازاریابی اینترنتی به ترتیب بیشترین اهمیت را نشان دادهاند.
This study aims to provide a model of integrated communication with entrepreneurial ecosystem actors at different life cycle stages of e-start-ups. To this end, the main actors of each life cycle stage were identified through interviews with the co-founders of e-startups in Shiraz Hub Accelerator and integrated communication concepts using meta-synthesis. Then, integrated communication tools for the main actors of the entrepreneurial ecosystem at each stage of the life cycle were determined and weighted using the content validity ratio and SWARA technique for the main actors. Based on the findings, accelerators and incubators are the main actors in the pre-startup stage. Implementing direct relations, networking, and event-based marketing by startups is crucial for these actors. In the startup phase, in addition to accelerators and incubators, business angels and users are also major actors in this ecosystem, with direct relations, networking, and sales promotion programs for accelerators and incubators, as well as public relations and social marketing for business angels and e-WOM, and event-based marketing are the most important for users, respectively. In the growth phase of the e-startup, direct relations, networking, public relations, and social marketing have also shown the most significant importance for venture capitalists, e-WOM, e-marketing, social media marketing, and internet marketing, respectively.