شناسایی و صورتبندی موانع توسعهی صنایع خلاق در جمهوری اسلامی ایران: مورد مطالعه صنعت اسباببازی
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتی
1 - دانشگاه امام صادق (ع)
2 - دانشگاه امام صادق علیه السلام
کلید واژه: صنایعخلاق, صنعت اسباببازی, توسعه, اسباببازی, تولید ملی,
چکیده مقاله :
صنایعخلاق یکی از عرصههای نوظهور ولی کلیدی در توسعهی صنعتی چه از جنبهی تولیدکالا و چه از جهت عرضهی خدمات است که علاوه بر ابعاد اقتصادی و مالی، دارای عناصر هویتساز اجتماعی و فرهنگی است و این امر در صنعت اسباببازی به عنوان یکی از مصادیق صنایعخلاق پررنگ است. پژوهش حاضر که با روش کیفی وکمّی انجامگرفتهاست، به شناسایی و صورتبندی موانع توسعه و پیشرفت صنعت پراهمیت اسباببازی در کشور ایران پرداختهاست. بدین منظور پس از مطالعات کتابخانهای و اخذ مصاحبههای اکتشافی با استفاده از روش تحلیلمضمون، مضامین اصلی و ثانویه شناسایی و پس از برگزاری جلسهی گروهکانونی، اعتبارسنجی شدهاند. رتبهبندی عوامل شناساییشده با استفاده از دو روش تاپسیس و تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) انجامگرفت و در نهایت توصیههای سیاستی در جهت رفع مشکلات و موانع موجود نیز ارائه شدهاست. نتایج پژوهش نشانمیدهند: بازاریابیوفروش، طراحیمحصول، حکمرانیوسیاستگذاری، پژوهش، ترویج و مواد اولیه، شش مضمون اصلی در موانع توسعهای صنعت اسباببازی ایران هستند ولی در رتبهبندی مضامین اولیه میتوان به مواردی همچون نوسانات قیمتی مواد اولیه، ضعف رسانهای و انتقال اطلاعات در حوزهی اسباببازی، ضعف علمی فعالان صنعت اسباببازی، عدم همسویی دانشگاه و صنعت اسباببازی و ضعف در شخصیتپردازی اشارهنمود. نتایج این پژوهش میتواند در تعیین اولویتهای سیاستگذاری و حکمرانی صنایعخلاق بر صنعت اسباببازی در کشور مورد استفاده قرارگیرد.
Creative industry is one of the emerging but key areas in industrial development, both in terms of production of goods and services, which in addition to economic and financial dimensions, has elements of social and cultural identity, and this is one of the examples of creative industries in the game and toy industry. The present study, which has been conducted by qualitative and quantitative methods, has identified and formulated barriers and problems to the development of the toy industry in the country of IRAN. For this purpose, after library studies and exploratory interviews, the main and secondary themes were identified using the thematic analysis method and validated after a focus group meeting. The identified factors were ranked using two methods, TOPSIS and hierarchical analysis (AHP), and finally policy recommendations about solving problems were provided. The results show that marketing, sales, product design, governance and policy-making, research, promotion and raw materials are the six main themes in the development of Iran's toy industry However, in the ranking of primary subjects, we can mention such things as price fluctuations of raw materials, weakness of media and information transfer in the field of toys, scientific weakness of toy industry activists, lack of alignment between university and toy industry and weakness in characterization. The results of this research can be used to determine the priorities of policy-making and governance of creative industries over the .toy industry in the country