تاثیرگذاری شدت رقابت بر مولفه های عملکردی سازمان در صنعت فلز
محورهای موضوعی : Development of small and medium enterprises and adapting their goals to sustainable development in the country
1 - دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز
2 - هیئت علمی دانشگاه آزاد کرج- دانشکده مدیریت
کلید واژه: شدت رقابت , صنایع فلزی , عملکرد سازمان, سرمایه گذاری, سودآوری.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر بر تأثیرگذاری شدت رقابت بر مولفه های عملکردی سازمان ( بعد سرمایه گذاری و مالی ، مشتری ، فرآیند داخلی و یادگیری) در صنعت فلز می پردازد. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بوده و از لحاظ هدف کاربردی است. از تعداد 230 مدیر ارشد در زمینه صنایع فلزی در استان آذربایجان شرقی با استفاده از فرمول کوکران نمونه ای به حجم 144نفر به صورت تصادفی از این جامعه گرفته شده است. ابزار پژوهش ، پرسشنامه بوده و به منظور بررسی روایی و پایایی پرسشنامه، دراعتبار محتوا با نظر خواهی ازخبرگان و در بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی متغییر های پژوهش استفاده شده است. همچنین آلفای کرونباخ برای کلیه سوالات پرسشنامه برابر902/0بدست آمده که پایایی بالای پرسشنامه را تایید می نماید. برای توزیع داده ها از آزمون کالموگروف اسمیرنوف استفاده گردید و نتایج نشان داد که همه عوامل در نمونه مورد بررسی از توزیع نرمال پیروی نموده است. برای تحلیل فرضیه ها از آزمون رگرسیون و با استفاده از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل و پردازش دادههای تحقیق استفاده گردیده است. براساس یافته های پژوهش شدت رقابت بر بعد مالی ، بعد مشتری ، بعد فرایندهای داخلی و بعد فرایندهای یادگیری سازمان تاثیردارد. نتایج جداول رگرسیونی نشان داد که شدت رقابت بر بعد مشتری سازمان بیشترین تأثیر را دارد.
The purpose of this study was to investigate the effect of competition intensity on the performance components of the organization (investment and financial dimension, customer, internal process and learning) in the metal industry. The research method is descriptive-survey and is applied in terms of purpose. From 230 senior managers in the field of metal industry in East Azerbaijan province, using Cochran's formula, a sample of 144 people was randomly taken from this community. The research tool was a questionnaire and in order to check the validity and reliability of the questionnaire, in content validity by asking experts and in assessing the validity of the structure, factor analysis of research variables was used. Cronback alpha for all questionnaire questions was 0.902, which confirms the high reliability of the questionnaire. Kolmogorovw-Smirnov test was used to distribute the data and the results showed that all factors in the sample followed the normal distribution. To analyze the hypotheses, regression test was used and SPSS software was used to analyze and process the research data. According to the research findings, the intensity of competition affects the financial dimension, customer dimension, internal processes dimension and the organization's learning processes dimension. The results of regression tables showed that the intensity of competition has the greatest impact on the customer dimension of the organization.