ارائه الگوي مديريت نوآوري خدمات در صنعت بانکداري با رويکرد مدلسازي معادلات ساختاري (مطالعه موردي بانک گردشگري)
محورهای موضوعی : نوآوري و خلاقيت
1 - گروه مدیریت کسب و کار، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: نوآوريمديريت نوآوريخدماتصنعت بانکداريمعادلات ساختاری,
چکیده مقاله :
هدف اين پژوهش، ارايه الگويي براي مديريت نوآوري خدمات در صنعت بانکداري است. جامعه آماري پژوهش، کارکنان شعب بانک گردشگري با تحصيلات بالاتر از ليسانس در سطح کشور ميباشد که تعداد آنها 580 نفر است. به منظور جمعآوري اطلاعات از ايشان، براساس جدول مورگان تعداد نمونه کافي 234 نفر برآورد شد و با استفاده از ابزار پرسشنامه و روش نمونهگيري خوشهاي که روايي آن با قضاوت خبرگان و پايايي آن از طريق ضريب آلفاي کرونباخ و نرمافزار SPSS مورد ارزيابي قرار گرفت، جمعآوري اطلاعات از ايشان صورت پذيرفت. سپس با استفاده از آمار توصيفي دادههاي حاصل از پرسشنامه با کمک نرمافزار SPSS و Excel مورد تحليل قرار گرفت و نمودارهاي مربوطه ترسيم شد. به منظور اعتبارسنجي و برازش شاخصها و الگوي پژوهش، از معادلات ساختاري و نرمافزار Amos استفاده شد. با توجه به نتايج تحقيق، 58 شاخص نهايي موثر بر مديريت نوآوري خدمات در قالب 9 عامل: ارتباطي، استراتژي، انساني، بازار و مشتريان، تکنولوژي، سازماني و سيستمها، فرآيندي، مالي و يادگيري طبقهبندي شد. جهت رتبهبندي عوامل نيز از خروجي نرمافزار Amos استفاده گرديده که پس از انجام تجزيه و تحليلهاي مربوطه عاملهاي سازماني و سيستمها، فرآيندي، يادگيري، بازار و مشتريان و مالي رتبههاي اول تا پنچ و عامل ارتباطي رتبه آخر را به خود اختصاص دادهاند. نتايج حاصل از اين پژوهش ميتواند در تصميمگيري درباره نوآوريها، به کارگيري زيرساخت مناسب در اين زمينه، مديريت نتايج حاصل از آن و بهبود عملکرد نوآورانه در بانک گردشگري و ساير صنايع خدماتي مورد استفاده قرار گيرد.
Nowadays, innovation as an influential principle determines today and future success or failure of organizations. Although the importance of innovation in the service industries is obvious but the factors and indicators that affect the management of service innovation in most of industries is unclear and undefined. Considering that service organizations, including banks, have become an important part of the economy, the study of the status of innovation and the provision model for them is considered essential. The purpose of this research is to provide a model for services innovation management in the banking industry. The statistical population of the research is stuff of Iran Tourism Bank branches. In order to validate and fit indexes and research pattern, structural equations and Amos software have been used. According to the results of the research, 58 final effective indicators on the management of service innovation in the form of 9 factors were classified. In order to rank the factors, the output of Amos software has been used. Finally, according to results, systematic and organizational factors, process factors, learning, market and customer factors and financial factors ranked first to fifth, and strategical factors, human factors, technological factors and communication factors ranked sixth to ninth. The result of this research is useful for deciding about innovative future projects of tourism bank and planning about infrastructure and usage of them in this organization and all parts of banking industry.