شناسایی عوامل موثر بر رهبري كسب و كار در شرکت های دانش بنیان
الموضوعات : اقتصادی
سمیه سربازقدیم
1
,
مجيد باقرزاده خواجه
2
,
کمال الدین رحمانی
3
1 - دانشجوی دکتری گروه اقتصاد، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز،ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: رهبري , شرکت های دانش بنیان, كسب و كار,
ملخص المقالة :
هدف این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر رهبري كسب و كار در شرکت های دانش بنیان با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی می باشد. در اين بخش میدان پژوهش دربرگیرنده خبرگان ، کارکنان و کارشناسان شرکتهای دانش بنیان کسب و کار های کوچک و متوسط شهرتبریز بوده که 385 نفر از آنها با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تجزيه وتحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد و در نهایت توسط آزمون فریدمن اهمیت و رتبه بندی عوامل انجام گرفت. بدين ترتیب يافته ها حاکي از آن است پنج عامل اصلی ( مهارت های رهبری ، مولفه های شخصیتی ، مولفه های رهبری محیطی سازمان ، رویکردهای رهبری ، تعاملات اخلاقی رهبری) روی رهبری کسب و کار موثر بوده و از نظر اهمیت رتبه اول مهارت های رهبری ، مولفه های شخصیتی رهبری رتبه دوم ، مولفه های رهبری محیطی سازمان رتبه سوم ، رویکردهای رهبری رتبه چهارم، مولفه های اخلاقی رهبری رتبه پنجم ، را کسب نموده اند.در پایان پیشنهادات کاربردی بر اساس نتایج تحقیق ، برای جامعه آماری ارایه گردید .