الگوی نوآوری مالی در شرکت های فعال در بازار سرمایه مبتنی بر رویکرد زمینه بنیان
الموضوعات : Economic
نفیسه موسوی نیا
1
,
رسول عبدی
2
,
نادر رضایی
3
,
عسگر پاک مرام
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
2 - دانشیار گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
3 - گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران
4 - گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
الکلمات المفتاحية: نوآوری, نوآوری مالی, بازار سرمایه, نظریه زمینه بنیان.,
ملخص المقالة :
نوآوری، عملکرد مالی شرکت را تحت تأثیر قرار می دهد. پیش از تحقق نوآوری، این عملکرد مالی بر پایه برخی الگوها بنانهاده شده که این شیوه پس از تحقق نوآوری می بایست تغییر کند. با توجه به این حقیقت که در هر فعالیت تجاری، نوآوری گنجاندهشده واکنشهایی را در بازار ایجاد میکند، مؤلفان به بکارگیری اقداماتی معطوف هستند که ارتباط موقعیت بازار را بهمنظور بررسی تأثیر نوآوری مورداستفاده قرار میدهد. در حال حاضر شرایط علی، مداخلهگر و زمینهای، راهبردها و پیامدهای نوآوری مالی موردبررسی و کنکاش نگرفته است. بنابراین در این پژوهش تلاش شده است تا الگوی نوآوری مالی شرکتها به روش نظریهپردازی زمینه بنیان طراحی گردد. این پژوهش، از نوع کیفی و اکتشافی است. این پژوهش بهوسیله مصاحبه با افراد خبره در حوزه مبانی نظری نوآوری مالی و حوزه بازار سرمایه اجراشده و با انجام 16 مصاحبه در سال 1399 به روش نمونهگیری گلوله برفی، به اشباع رسیده است. نتایج پژوهش نشان داد که توسعه مالی، نقدینه سازی، انتقال خطر قیمت، ابزارها و فرآیندهای آربیتراژ، ابزارهای مدیریت ریسک و ابزارهای بازگشا بهعنوان عوامل علی، پوشش ریسک، تأمین مالی مبتنی بر کالا و کشف قیمت نیز عوامل مداخلهای، رشد تولید ناخالص داخلی سرانه، تغییر در مقررات و دستورالعملها، وجود فضای تشویقی، فرهنگسازمانی خلاق، ساختار سازماني خلاق، محيط خلاق و سیستم مدیریت دانش بهعنوان شرایط زمینهای، بهرهگیری از ابزارهای مالی اسلامی و توانایی مدیریت بهعنوان عوامل راهبردی و درنهایت الگوی منسجم نشان داد نوآوری مالی شرکتها پیامدهایی از قبیل اعتماد اجتماعی، بهبود توانمندیهای همکاری و بهبود عملکرد و اثربخشی مالی را در پی دارد. نتایج این تحقیق میتواند به مدیران و تصمیمگیرندگان کمک کند تا با درک بهتر از عوامل مؤثر بر نوآوری مالی، استراتژیهای مناسبی را برای بهبود عملکرد مالی و افزایش رقابتپذیری در بازار سرمایه اتخاذ نمایند. در نهایت، این مطالعه به غنای ادبیات مربوط به نوآوری مالی و ارائه راهکارهای عملی در این زمینه کمک خواهد کرد.