طراحی مدل توسعه تجاری سازی کالاهای دانش بنیان در صنعت داروسازی کشور
الموضوعات :حجت کریمی 1 , داریوش جمشیدی 2 , احمد عسکری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، واحد بین الملل کیش ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل ، کیش، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی
3 - استادیار گروه مدیریت ، واحد لامرد ،دانشگاه آزاد اسلامی ، لامرد ، ایران.
الکلمات المفتاحية: کلیدواژه: توسعه تجاری سازی, کالا, دانش بنیان, صنعت داروسازی کشور.,
ملخص المقالة :
زمینه: مدل توسعه تجاری سازی کالاهای دانش بنیان در صنعت داروسازی کشور، به طراحی چارچوبی اشاره دارد که برای تبدیل فناوری ها و کالاهای دانش بنیان در صنعت داروسازی به محصولات تجاری پیشرفته و سودآور استفاده می شود. این مدل شامل مراحل و روش هایی است که برای تحقق مزیت های رقابتی، عملکرد مالی قوی و رشد پایدار در بازارهای داخلی و خارجی لازم است. هدف: هدف از این پژوهش طراحی مدل توسعه تجاری سازی کالاهای دانش بنیان در صنعت داروسازی کشور مورد بررسی قرار گرفته است. روششناسی: بدین منظورتعیین و انتخاب شاخص ها با بهره گیری ادبیات تحقیق و مصاحبه اکتشافی به همراه نظر سنجی از 11 نفر از شرکت های داروسازی انجام شده است، از روش نمونه¬گیری هدفمند و با نمونه¬گیری نظری به اشباع نظری رسیده و سپس اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد بررسی و مدل پاردایمی ساخته شده است که توسط نرم فزار Maxqda20مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: یافته¬های پژوهش نشان داد از شناسایی عوامل طراحی مدل توسعه تجاری سازی کالاهای دانش بنیان در صنعت داروسازی کشور است. نتیجهگیری:طراحی مدل توسعه تجاریسازی کالاهای دانشبنیان در صنعت داروسازی کشور نشان میدهد که همافزایی بین نهادهای تحقیقاتی، صنعت و دولت نقش کلیدی در موفقیت این فرآیند دارد. این مدل با تأکید بر تقویت زیرساختهای تحقیقاتی، تسهیل فرآیندهای قانونی و حمایت مالی از شرکتهای دانشبنیان، میتواند به افزایش رقابتپذیری محصولات دارویی داخلی در بازارهای جهانی منجر شود.