رابطه علت و معلولي توسعه مالي و تجارت بين الملل در اقتصاد ایران با استفاده از رويكرد مارکوف سوییچینگ
الموضوعات :
1 - دانشجوی دکتری
2 - گروه اقتصاد نظری دانشکده تهران
الکلمات المفتاحية: واژگان كليدي: تجارت, توسعه مالي, الگوي مارکف سوئیچینگ, ایران,
ملخص المقالة :
مقاله حاضر با توجه به اهميت رو به رشد ارتباط توسعه مالي و تجارت بينالملل و عدم مطالعات و پژوهشهای کافی در این زمینه، به بررسی رابطه غیرخطی مذکور در اقتصاد ایران پرداخته است. بر این اساس بررسی دو رویکرد مطرح در این خصوص یعنی پدیده رهبری عرضه (تاثیر مثبت توسعه مالي بر تجارت) و پديده دنبالهروي تقاضا (تاثیر مثبت افزايش تجارت بر توسعه مالي) مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به محتمل بودن تغییرات ساختاری متنوع در اقتصاد ایران، استفاده از الگوي مارکف سوئیچینگ یا تغییر جهت مارکف و همچنین آزمون علیت در چارچوب این الگو در دوره زمانی سالهای 1341 تا 1401 برای بررسی رابطه غیرخطی مذکور استفاده شده است. نتايج حاصل از این مقاله دلالت بر غالب بودن پديده دنبالهروي تقاضا (تاثیر مثبت افزايش تجارت بر توسعه مالي) در اقتصاد ايران در عمده سالها (88 درصد) و تایید پدیده رهبری عرضه (تاثیر مثبت توسعه مالي بر تجارت) در سایر سالها (تنها 12 درصد) دارد. در واقع نقش بخش مالی اقتصاد ایران در تحولات تجاری کشور در گذشته همواره منفعل بوده است و لذا لازم است سیاستگذاران اقتصادی با توسعه و تدارک اصلاحات بنیادی در این بخش از ظرفیتهای آن برای رشد تجارت خارجی در آینده استفاده بیشتری نمایند. طبقهبندي :JEI O16 / F14