ماهواره و تکنیکهای عملیات روانی در کنترل افکار عمومی در ورزش فوتبال
الموضوعات : پژوهش مسائل اجتماعی ایران
1 - دانش¬آموخته کارشناسی¬ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
الکلمات المفتاحية: عملیات روانی, رسانه, افکار عمومی, فوتبال, تاکتیک.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل تکنیکهای عملیات روانی به کار رفته در برنامههای شبکههای ماهوارهای فوتبالی، (شبکه «منوتو»)، در کنترل افکار عمومی هواداران فوتبال انجام شده است. این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون، بر مبنای مصاحبههای نیمهساختاریافته با پانزده نفر از خبرگان رسانههای ورزشی صورت گرفت که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که رسانه یادشده با استفاده از شگردهایی نظیر رابطهسازی هدفمند با هواداران، ایجاد سردرگمی از طریق انتشار شایعات متناقض، افشاگری برنامهریزیشده، تکرار پیامهای روانی و توسل به ترس، افکار عمومی هواداران را در مسیر مدیریت هیجانات، افزایش تبعیت و تقویت وابستگی احساسی هدایت میکنند. این شگردها، با بهرهگیری از چارچوب نظری برجستهسازی و چارچوبسازی، به تقویت نفوذ رسانهای و کنترل رفتاری مخاطبان منجر میشود. نتیجهگیری نشان میدهد که بهرهگیری هدفمند از عملیات روانی رسانهای در بستر فوتبال میتواند ابزار مؤثری برای هدایت افکار عمومی و کنترل هیجانات اجتماعی در مسابقات حساس باشد.