بررسی تطبیقی تلویزیون و شبکههای اجتماعی مجازی بر نگرش به روابط فرازناشویی (مورد مطالعه زنان متأهل شهر مشهد)
الموضوعات : Social issues and injuries related to women and the family
سپیده برقچی
1
,
حامد بخشی
2
,
مسعود ایمانیان
3
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم اجتماعی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
2 - دانشیار گروه جامعهشناسی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، مشهد، ایران
3 - استادیار گروه علوم اجتماعی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
الکلمات المفتاحية: روابط فرازناشویی, مصرف رسانه, شبکههای اجتماعی, تلویزیون, داستانک.,
ملخص المقالة :
این پژوهش به بررسی تأثیر مصرف رسانه بر نگرش به روابط فرازناشویی در میان زنان متأهل شهر مشهد میپردازد. در دنیای امروز، رسانههای جمعی نظیر شبکههای ماهوارهای و شبکههای اجتماعی، محتوایی قابل توجه از روابط فرازناشویی را به تصویر میکشند که اغلب بهصورت جذاب و با چشمپوشی از پیامدهای منفی آن ارائه میشود. بر اساس نظریههای رسانه و جامعهشناسی از جمله یادگیری اجتماعی، کاشت و شناخت اجتماعی، قرار گرفتن مکرر در معرض چنین محتوایی میتواند به عادیسازی روابط فرازناشویی منجر شود. در این مطالعه، با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه محققساخته، رابطه میان مصرف رسانه و نگرش به روابط فرازناشویی بررسی شد. جامعه آماری شامل زنان متأهل 20 تا 65 ساله شهر مشهد بود و نمونهای تصادفی شامل 400 نفر از 20 محله مختلف شهر انتخاب شد. متغیر وابسته این پژوهش از طریق هشت داستانک طراحیشده برای سنجش نگرش به روابط فرازناشویی ارزیابی شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 25.0 و زبان آماری R نسخه 4.3.2 انجام گرفت. یافتهها نشان میدهد که مصرف رسانههای اجتماعی با نگرش مثبت به روابط فرازناشویی مرتبط است، در حالی که استفاده از تلویزیون، رابطهای معکوس با این نگرش دارد. این نتایج بر ضرورت تولید محتوای آموزشی و واقعگرا درباره پیامدهای روابط فرازناشویی در رسانهها تأکید دارد.