از هنر سرگردان به سوی هنر اجتماعی و تحولآفرین: چشمانداز تربیت هنری معلمان با نظر به فلسفه تربیتی ماکسین گرینی
الموضوعات :
صادق کشاورزیان
1
,
خسرو باقری
2
,
محمود مهرمحمدی
3
,
نرگس سادات سجادیه
4
,
افسانه عبدلی
5
1 - تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - گروه تعلیم و تربیت دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس
4 - دانشگاه تهران
5 - استاد یار فلسفه تربیت،گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات، دانشگاه لرستان لرستان، ایران
الکلمات المفتاحية: هنر, تربیت هنری, فلسفه تربیتی, ماکسین گرینی, معلمان ایران,
ملخص المقالة :
تربیت هنری معلمان در نظام آموزشی ایران و نبودِ مبانی فلسفه تربیتی متناسب با آن هنوز مسئلهدار است. این پژوهش با روش تحلیلی ـ استنتاجی، آثار ماکسین گرینی را واکاوی میکند تا چشماندازی برای تربیت هنری معلمان ایرانی عرضه کند. تحلیل دیدگاه گرینی نشان میدهد که هنر در تربیت میتواند سه نقش اساسی ایفا کند: نخست، در ساحت شناختی، زمینهساز گشودن افقهای نو و پرورش تخیل اجتماعی است؛ دوم، در ساحت اخلاقی، موجب بیداری گسترده، حساسیت به وضعیت دیگری و ایجاد بیناذهنیت میشود؛ و سوم، در ساحت عملی و کنشی، هنر بستر اقدام اجتماعی و درگیرشدن در تغییر وضعیت موجود را فراهم میآورد. بر اساس این کارکردها، برنامه درسی هنرمحور باید بر تعامل مستمر میان فلسفه تربیتی، تجربه زیباشناختی و مسئولیت اخلاقی استوار شود. پیامد عملی پژوهش آن است که معلمان میتوانند با چنین بنیانی، موقعیتهای یادگیریِ تحولآفرین طراحی کنند. همچنین، پژوهشهای آینده میتوانند به بررسی سازوکارهای بازگردانِ این چشمانداز فلسفی به برنامههای تربیتی و راهبردهای آموزشی و برنامهدرسی بپردازند.