شناسایی شایستگیهای کلیدی مدیران در عصر انقلاب صنعتی چهارم (موردمطالعه: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران)
الموضوعات :
فاطمه کریمی جعفری
1
,
عباسعلی حاجی کریمی
2
,
زهرا مرادی گلریز
3
1 - استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و علوم مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و علوم مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
3 - کارشناس ارشد، مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی، دانشکده مدیریت و علوم مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدل شایستگی, مدیران, انقلاب صنعتی چهارم, تحلیل تم.,
ملخص المقالة :
صنعت چهارم مستلزم آن است که مدیران رویکرد خود را برای پشتیبانی از پذیرش فناوریهای دیجیتال، مدیریت نیروی کار متنوع و توانمندسازی کارکنان، مورد بازنگری قرار دهند. مدیران باید بر توسعه اعتبار خود نه بر اساس جایگاه یا دانش حرفهای خود، بلکه بر اساس توانایی خود در انتقال مهارتهای مدیریتی تمرکز کنند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی شایستگیهای کلیدی مدیریتی در عصر انقلاب صنعتی چهارم (موردمطالعه: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران) میباشد. این پژوهش از حیث نتیجه، کاربردی؛ از نظر هدف، توسعهای- اکتشافی، از لحاظ نوع دادهها، کیفی است. جامعه موردمطالعه، مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران میباشند که 18 نفر از آنان بهمنظور انجام مصاحبه به روش هدفمند قضاوتی و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدهاند. بهمنظور حصول اطمینان از روایی ابزار در بخش کیفی پژوهش، از نظرات ارزشمند اساتید آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی، استفاده شد. همچنین بهطور همزمان از مشارکتکنندگان در تحلیل و تفسیر دادهها کمک گرفته شد. در پژوهش کنونی از پایایی بین دو کدگذار برای محاسبه پایایی مصاحبههای انجام گرفته، استفاده شده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل تم شش مرحلهای کلارک و براون استفاده گردید. در مجموع 6 شایستگی اصلی مدیریتی در عصر انقلاب صنعتی چهارم شامل؛ شایستگیهای فردی، اجتماعی، روششناختی، حرفهای، فنی و مدیریتی، و 119 شایستگی فرعی مدیریتی شناسایی شده است. صنعت چهارم یک پدیده پیچیده است که فناوریهای متعددی را دربر میگیرد و به مجموعه گستردهای از شایستگیهای فردی، اجتماعی، روششناختی، حرفهای، فنی و مدیریتی نیاز دارد که مدیران و سازمانها باید در زمینههای عملکردی و تجاری خود توسعه دهند. شایستگیهای مدیریتی به سمت در اختیار داشتن ابزارها و فناوریهای دیجیتالی مختلف در زمینههای حرفهای گسترش مییابد که علاوه بر توسعه تواناییهای دیجیتال، توانایی کار با افراد در شرایط عدم اطمینان در یک محیط دیجیتال را نیز شامل میشود. از اینرو شایستگیهای موردنیاز برای صنعت چهارم بهطور گستردهای با شایستگیهای انقلابهای صنعتی پیش از آن متفاوت است. بنابراین، توسعه یک مدل شایستگی برای صنعت چهارم بهطور قابل توجهی به بحث در حال تحول در مورد مهارتهای سرمایه انسانی در این زمینه کمک میکند.