ارائه الگوی مدرسه کارآفرین با رویکرد فراترکیب
الموضوعات : Ethics and Islamic Educationندا ترابپور 1 , سید محمدباقر جعفری 2 , جعفر رحمانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - دانشیار، عضو هیئت علمی پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
3 - دانشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه طلوع مهر قم، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: مدرسه کارآفرین, آموزش کارآفرینانه, فراترکیب.,
ملخص المقالة :
وجود علائمی همچون، عدم شایستگی و توانمندی دانشآموزان بعد از 12 سال تحصیل در ورود به بازار کار، توانایی کسب درآمد، تشکیل زندگی مستقل و حتی ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل نشان از نیاز اساسی به تغییر در مدارس کشور میباشد. یکی از رویکردهای توانمندسازی دانشآموزان، رویکرد کارآفرینی در بستر وجود مدرسه کارآفرین است. در این راستا پژوهش حاضر به دنبال ارائه الگوی مدرسه کارآفرین با رویکرد فراترکیب است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از منظر گردآوری دادهها توصیفی و از منظر رویکرد کیفی است. این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. ابزار گردآوري دادهها، اسناد و مدارك پژوهشی و کتابخانهای گذشته از سال 2010 تا 2024 است، که با ارزیابی کیفی صورت گرفته شامل 41 پژوهش میشود. شیوه تحلیل دادهها، تحلیل محتوا است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، پیشبینهای موثر بر مدرسه کارآفرین در 3 مقوله: عوامل مرتبط با دانشآموز(ویژگیهای شخصیتی، آشنایی با کارآفرینی)؛ عوامل مرتبط با معلم و مدیر(نگرش و رفتار کارآفرینانه، مدیریت کارآفرینانه، دانش کارآفرینانه، تجربه کارآفرینانه)؛ عوامل مرتبط با مدرسه(ساختار تسهیلکننده کارآفرینی، استراتژی آموزشی کارآفرینانه، برنامه درسی کارآفرینانه) قرار میگیرند. بافتار یا عوامل زمینهای در 4 مقوله: سیاستهای تسهیلکننده(برنامه حمایتی، نظام پاداش و تشویق)، تأمین منابع(منابع مالی، فیزیکی و اطلاعاتی)، شرایط بازار(محیط نوآورانه، شبکهسازی و جهانیشدن)، فرهنگ کارآفرینانه(اعتقادات کارآفرینانه، حکمرانی کارآفرینانه) و پیامدهای مدرسه کارآفرین در 3 مقوله: پیامد برای دانشآموز(ارتقا ریسکپذیری، توانایی توسعه استعدادها و مهارتها، بهبود مشارکت، استقلالطلبی و مسئولیتپذیری، کارآفرینی انتفاعی)، پیامد برای مدرسه(هدفمند شدن آموزش، تشکیل مدرسه کارآفرین)، پیامد برای جامعه(پویایی شبکه کارآفرینی، توسعه اقتصاد آیندهنگر، توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی) قرار میگیرند.