ارزیابی تطبیقی مقایسهای اثرات کارآفرینی و نوآوری بر رشد اقتصادی کشورهای درحالتوسعه و توسعهیافته
الموضوعات : Promoting and developing a culture of innovation
سمیرا متقی
1
,
علیرضا آبرود
2
,
نسرین منصوری
3
,
سیف الله جولایی
4
1 - دانشیار، گروه اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - کارشناس ارشد، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رشد اقتصادی, روش GLS, سرمایه انسانی, کارآفرینی, نوآوری,
ملخص المقالة :
کارآفرینی بهعنوان یکی از عواملی است که به طور مستقیم بر اقتصاد یک کشور تأثیر میگذارد. این یک واقعیت است که کارآفرینی نقش مهمی در شکلدادن به چشمانداز اقتصاد یک کشور دارد. در حقیقت، کارآفرینی موتور رشد اقتصادی است و بهعنوان یک عامل کاتالیزوری برای گسترش و ارتقا فعالیتهای تولیدی در هر حوزه زندگی اقتصادی در سراسر جهان درک شده است. کارآفرینی با ایجاد نوآوری، طراحی، تنوع تولید محصولات و افزایش کارایی و رقابت بنگاهها، میتواند آثار قابلتوجهی بر رشد اقتصادی داشته و رشد اقتصادی بالاتر باعث افزایش انگیزه نوآوری و دانش افراد کارآفرین میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کارآفرینی و نوآوری بهعنوان دو مؤلفه کلیدی و اثرگذار بر رشد اقتصادی با استفاده از روش GLS است. به همین منظور با استفاده از دادههای مربوط به 20 کشور درحالتوسعه و توسعهیافته طی دوره زمانی 2008 تا 2022 و رهیافت دادههای تابلویی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که کارآفرینی و نوآوری تأثیر مثبت و معناداری بر رشد اقتصادی در هر دو گروه کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه دارند. اثر کارآفرینی و نوآوری بر رشد اقتصادی در گروه کشورهای درحالتوسعه بیشتر از گروه کشورهای توسعهیافته است.