واکاوی تأثیر شبکههای اجتماعی بر برندینگ گردشگری در ایران
الموضوعات : Research on Iranian social issues
طیبه امیرمستوفیان
1
,
محمد حسین ایمانی خوشخو
2
,
هادی خانیکی
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران
2 - استاد گروه مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
3 - استاد گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: شبکههای اجتماعی, برندینگ گردشگری, بازاریابی گردشگری, حوزۀ عمومی و مدلیابی معادلات ساختاری.,
ملخص المقالة :
امروزه برندینگ گردشگری، ضرورت و لازمۀ صنعت گردشگری محسوب میشود. در این راستا وقتی کشوری در صنعت گردشگری دارای برند میشود، آن برند در میان گردشگران نهادینه شده، آن کشور شاهد رونق صنعت گردشگری خواهد بود و در این میان توسعه جامعه در ابعاد مختلف از جمله اقتصادی و بهویژه تحول فرهنگی رقم میخورد. در این مقاله تلاش شده است تا عواملی از شبکههای اجتماعی که باعث ارتقای برندینگ گردشگری در ایران میشود، شناسایی و تجزیه و تحلیل شود. جامعه آماری این پژوهش را گردشگران و دستاندرکاران حوزه گردشگری تشکیل میدهد. در این مطالعه از پرسشنامه و مصاحبه برای جمعآوری دادهها و از مدلیابی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتهها نشان داد که چهار عامل در تأثیر شبکههای اجتماعی بر برندینگ گردشگری در ایران (برندینگ، بازاریابی گردشگری، جذب گردشگر (عوامل درونی و بیرونی مقصد) و حوزه عمومی)، تأثیرگذار است. نتایج نشان داد که متغیر بازاریابی گردشگری از طریق شبکه اجتماعی، بیشترین تأثیر را بر برندسازی گردشگری دارد و متغیرهای انعکاس حوزۀ عمومی (بنگاههای گردشگری) از طریق شبکههای اجتماعی، عوامل بیرونی و درونی مقصد بر برندسازی گردشگری و برندسازی گردشگری در درجههای بعدی اهمیت قرار دارند.