دیالکتیک «ارزشیابی قوی» و «به رسمیت شناختن» در اندیشه چارلز تیلور و دلالت های آن در شکل دهی به هویت معلم ایرانی
الموضوعات :
1 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: ارزشیابی قوی, به رسمیت شناختن, تیلور, معلم, هویت,
ملخص المقالة :
هویت معلم، ترکیب مفهومی پیچیده ای است که ادبیات پژوهشی گسترده ای را به خود اختصاص داده است. در این مقاله با ابتنا به دیدگاه چارلز تیلور، مفهوم پردازی های وی در طرح دو سویه ی هستی شناختی و تاریخی برای هویت مورد ملاحظه قرار گرفت و با اتخاذ دو مبنای «ارزشیابی قوی» و «به رسمیت شناختن»، دیالکتیکی میان این دو مفهوم ترسیم شد. در یک سویه ی این دیالکتیک ارزش های اساسی معلم و در سوی دیگر «دیگران مهم» که حاوی سیاست ها، آموزش های و دیگر چارچوب های بیرونی که بر هویت معلم موثر هستند، قرار دارند. این دوگانه، در درون معلم، سنتزی شکل می دهد که، هویت معلمی را رقم می زند. تحلیل شد که نمی توان یک بار برای همیشه، سنتزی نهایی و استاندارد از این دیالکتیک به دست داد و حد بهینه به نسبت افراد و جوامع متفاوت خواهد بود. از جمله دلالت های به دست داده شده در سویه ی ارزشیابی قوی «احراز وجود فضایل اخلاقی و ذهنی لازم برای داوطلبان حرفهی معلمی» و «احراز ارزش بودن حرفهی معلمی برای داوطلبان حرفهی معلمی» و در سویه ی به رسمیت شناختن میتوان به دو دلالت « به رسمیت شناسی عاملیت» و « به رسمیت شناسی تکثرات فکری و فرهنگی» معلمان اشاره نمود.